Trei directori de colegii centenare explică de ce vor admitere la liceu: „subiectele mediocre” de la Evaluarea națională și „ce se întâmplă la contestații”

Trei directori de colegii centenare explică de ce vor admitere la liceu: „subiectele mediocre” de la Evaluarea națională și „ce se întâmplă la contestații”

Posibilitatea ca liceele de top din țară să organizeze examene de admitere a stârnit discuții aprinse la nivel naţional, atât în rândul profesorilor, cât şi al părinţilor. Trei directori de colegii naționale explică, într-un dialog cu Școala 9, că subiectele prea ușoare de la Evaluarea Națională îi obligă la propria selecție. Între timp, aproape trei mii de persoane au semnat o petiție prin care acuză că noua propunere din Educație „încurajează meditaţiile cu profesorii din colegii”.

29.08.2022

de Adelina Mărăcine

Potrivit noilor propuneri pentru sistemul preuniversitar, absolvenții de clasa a VIII-a vor da, din 2024, examen de admitere la colegiul la care și-ar dori să urmeze liceul. 

Dacă inițial doar colegiilor naționale li se dădea posibilitatea să-și selecteze prin examen până la 90% dintre elevi, după consultări posibilitatea a fost extinsă la orice tip de colegiu care decide acest lucru în consiliul de administrație. 

Sorin Cîmpeanu a anunțat și că subiectele ar urma să fie elaborate de „colective externe de experți”, de Societatea de Științe Matematice, Institutul de Lingvistică și Academia Română. De asemenea, potrivit noii legi, se va renunța la media anilor de studiu pentru calcularea mediei finale pentru admiterea la liceu.

Inițial, ministerul Educației anunța că admiterea la colegiile naționale va avea loc după Evaluarea Națională. Însă, după săptămâni de critici și amendamente pe această temă, propunerea s-a schimbat. Admiterea la liceele de top se va face după examenul de Evaluare Națională, care va fi susținut de toți absolvenții de clasa a VIII-a obligatoriu. 

În prezent, media de admitere de la liceu se face între media generală la evaluarea naţională susţinută de absolvenţii clasei a VIII-a, care are o pondere de 80%, şi media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a - 20%.

Româna și matematica, probele de bază și la admiterea de la colegiile naționale

Și la examenele de admitere la colegiile naționale, disciplinele sunt aceleași, a precizat Cîmpeanu: matematică și limba română. Totuși, colegiile naționale vor avea șansa, în funcție de filieră, să opteze pentru o a treia probă. 

„Dacă un colegiu național dorește, cu condiția să anunțe din timp, o a treia probă la limba engleză, de exemplu, sau la informatică, poate să facă acest lucru. Și poate să se orienteze către acel grup de absolvenți de clasa VIII-a care au un nivel ridicat de competență în acel domeniu care este de interes pentru performanța în acel colegiu”, a spus acesta.  

„Elevi buni pe filiera umană care au ajuns la tehnologic că au luat notă proastă la matematică”

Profesorul Cornel Noană, directorul Colegiului Naţional „Unirea” din Focşani, membru al Alianţei Colegiilor Centenare, spune, într-un dialog cu Școala 9, că asociația cere de la înființarea organizației, în 2008, dreptul ca liceele de top din țară să-și poată organiza singure examene de admitere, cu subiecte mai dificile decât la Evaluarea Națională. 

E o șansă în plus pentru elevii foarte buni, adaugă directorul Cornel Noană, din Focșani. „Există elevi foarte buni la matematică care au ajuns la un profilul uman pentru că au luat o notă proastă la limba română, la Evaluarea Națională, și există elevi buni pe filiera umană care au ajuns la licee tehnologice pentru că au luat notă proastă la matematică”, spune el. 

Cornel Noana director Focsani

Foto: Cornel Noană, directorul Colegiului Naţional „Unirea” din Focşani

Astfel, Cornel Noană afirmă că elevii puteau fi selectați mai corect în funcție de aptitudinile lor și în prezent, pe baza Evaluării naționale. „La real, 75% să conteze media la matematică, iar la profilul uman, 75% din media de admitere să fie la limba română, aceasta e o posibilitate care nu există în momentul acesta”. 

Al doilea argument pe care directorul colegiului din Focșani îl aduce în discuție este lipsa unor evaluări standardizate. 

Modalitatea de evaluare nu este unitară. Observați ce se întâmplă la contestații, cum se schimbă notele. Copiii concurează, dar sunt evaluați de profesori diferiți și supravegheați diferit. - Cornel Noană, directorul Colegiului Naţional „Unirea” din Focşani

„Nu vrea nimeni să se îmbogățească de pe urma acestor examene”

Directorul amintește și că liceele militare au propria admitere. „Precedentul există”, subliniază Cornel Noană. El spune, în schimb, că ar opta ca admiterea să se organizeze pentru maximum 75% din numărul de locuri sau chiar 50%. 

Cât privește Evaluarea Națională, directorul din Focșani e de părere că aceasta nu e relevantă pentru elevii de top „din cauza gradului redus de dificultate al subiectelor”. „Subiectele mediocre nu sunt în măsură să avantajeze elevii foarte buni”, spune el. E de acord ca subiectele de la admitere să fie elaborate de experți externi, din afara colegiilor, „ca să nu existe suspiciuni”. „Nu vrea nimeni să se îmbogățească de pe urma acestor examene, credeți-mă”, afirmă Cornel Noană. „E bine să ne oferim de etichete, chit că sunt puse de elevi sau de părinți”, adaugă el. 

Director Iași: „Suntem într-o țară în care există în permanență suspiciuni”

Pentru subiecte mai dificile la examenele de admitere optează și Camelia Gavrilă, directoarea Colegiului Național „Costache Negruzzi” din Iași, dar consideră că și Evaluarea națională are rolul ei. „Urmând modelele europene, un ciclu de învățământ obligatoriu trebuie finalizat cu un sistem de evaluare care are și o valoare de diagnostic asupra competențelor dobândite de copii, și nu neapărat de ierarhizare sau de selecție tip concurs în vederea accesului spre licee performante”. 

„Aș organiza admitere proprie pentru maximum 70%-75% din numărul de locuri, dar subiectele să fie de nivel mai ridicat pentru a ajunge la certitudinea că ai selectat elevii care au un nivel de pregătire și un nivel cognitiv mai ridicat”, a adăugat Gavrilă. 

Camelia Gavrila director Negruzzi

Foto: Camelia Gavrilă, directoarea Colegiului Național „Costache Negruzzi” din Iași

Și Gavrilă susține propunerea ca subiectele să fie realizate de Centrul Național de Evaluare pentru că „suntem într-o țară în care există în permanență suspiciuni, comentarii, semne de întrebare și de neliniște”. 

„Noi, la nivel de colegiu, avem autori de manuale școlare, îndrumători de practică pedagogică, mentori, deci există o expertiză profesională care ne-ar permite să fim și conceptori de subiecte. Dar pentru că e nevoie de credibilitate, cel puțin pentru o perioadă, subiectele ar trebui să fie elaborate la nivel centralizat, iar administrarea să se facă la nivel de școală, într-un moment ulterior Evaluării Naționale”. 

Pe de altă parte, directoarea subliniază și faptul că „ar fi nevoie de un proces de reconfigurare a ideii de colegiu și modul în care este elaborată titulatura”. De ce? „Pentru că în ultimii ani, pe baza unor proiecte și activități, s-a acordat cu lejeritate titulatura de colegiu. Ar trebui să existe o grilă mai fermă de evaluare și de catalogare a acestor instituții”, explică Gavrilă.  

„Ar crește nivelul de stres” cu două examene

Directoarea Colegiului Național „Iulia Hașdeu” din București, Maria Magdalena Capotă susține propunerea Ministerului, dar crede și că lucrurile ar putea fi simplificate dacă s-ar introduce un subiect de diferențiere la Evaluarea Națională existentă. „Din punct de vedere pedagogic și al solicitării elevilor, cred că ar fi destul de mult ca ei să dea două examene”. „Ar fi o grijă în plus și pentru părinți, și pentru elevi, ar crește nivelul de stres, având în vedere că există deja o concurență acerbă pentru liceele de top”. 

Maria Magdalena Capota directoare Hasdeu Bucuresti

Foto: Directoarea Colegiului Național „Iulia Hașdeu” din București, Maria Magdalena Capotă

La fel ca ceilalți directori, și Capotă susține propunerea ca subiectele să fie elaborate extern, de un grup de experți din afara colegiilor unde absolvenții de clasa a VIII-a vor susține admiterea. 

Petiție împotriva admiterii separate  

În timp ce directorii liceelor de top cer dreptul de a organiza propriul concurs de admitere, mii de părinți, profesori și elevi cer, printr-o petiție online, ca noile propuneri din Educație să nu fie puse în practică. 

Se încurajează meditațiile cu profesorii din colegiu și nu se asigură accesul corect și transparent tuturor candidaților, nu doar pentru un grup dedicat, susțin semnatarii petiției.  

O consultare online realizată de Organizația „Salvați Copiii” arată că 77% dintre profesori, părinți și elevi nu vor examene de admitere la liceu. Propunerea a rămas însă în lege și după perioada de consultare publică.

Adelina Mărăcine

reporter

Adelina Mărăcine lucrează în presă din 2017. După ce a absolvit Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării a Universității din București, a devenit redactor la „Adevărul” și, ulterior, reporter al ediției „Weekend Adevărul”. S-a alăturat echipei „Libertatea” în vara anului 2021 și poate fi găsită la adelina.maracine@ringier.ro.

CUVINTE-CHEIE

admitere liceu, admitere colegii, noua lege a educatiei, colegii centenare, focsani, iulia hasdeu bucuresti

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile