Ce probleme implică notarea cu acordul părinților? Profesor: Nota devine negociabilă!

Ce probleme implică notarea cu acordul părinților? Profesor: Nota devine negociabilă!

Profesorii spun că decizia nu mai este la ei, ci la părinți. Pe de altă parte, părinții spun că în lipsa unei standardizări a notării sunt diferențe foarte mari de la o școală la alta. 

30.05.2020

de Andreea Ofițeru

Predarea online în contextul închiderii școlilor a adus o premieră în ceea ce privește modul în care sunt notați elevii. Ministerul Educației a adoptat un ordin prin care arată că mediile din semestrul al doilea pot fi încheiate cu minimum două note sau calificative. Însă în cazul în care elevii nu au două note pe cel de-al doilea semestru, profesorii îi pot nota pentru activitatea de la cursurile online, dar calificativele sau notele vor fi trecute în catalog cu acordul elevului sau cu acordul părintelui. 

Carmen Stoica, profesoară de limba română la Școala nr. 99 din București, susține că prevederea cu acordul părinților complică lucrurile. La școala ei părinții au primit un chestionar cu întrebări despre notele primite de elevi. 

„Ideea este să nu-i dai notă mică elevului dacă nu a avut posibilitatea să participe la orele online. Asta a fost intenția. Sau așa înțeleg eu. Sau așa am făcut eu”, arată profesoara. Carmen Stoica spune că ordinul nu prevede, de fapt, în ce formă trebuie să fie acest acord al părintelui. 

„Bineînțeles că nu au participat toți în egală măsură, că unii au făcut doar prezența, iar alții au răspuns, au făcut teme etc. Le voi pune note celor care au fost activi – și vor fi note bune. Acum, cu acordul părinților e cam complicat. În ce constă acest acord? Trebuie să zică „Da, accept nota de la x materie” pe Whatsapp, îi dau telefon și îl înregistrez, că trebuie să vorbim individual, presupun, și-mi trebuie și dovezi, îi trimit notele și îl pun să scrie pe o foaie cu o semnătură cu ce e de acord și cu  ce nu, habar nu am”, a mai spus profesoara. 

„Deocamdată ni s-au dat niște tabele în care să punem note pe participarea online, dar în legătură cu acordul nu ni s-au dat indicații. Mi se pare o complicare extremă a lucrurilor, care vine din neîncrederea în profesori. Dacă nu e de acord părintele cu nota, ce fac? Poate copilul merită acum mai puțin sau mai mult decât reprezintă nota mediei de pe semestrul I. Nu-i mai pun deloc? Negociez? Dau note explicative? Ce rost mai are munca mea? Apoi numai să iau acordul ăsta cred că va dura câteva zile, până trimit notele fiecăruia”, a mai spus Carmen Stoica. 

O altă profesoară de limba română, Cristina Tunegaru, de la Școala din Petrăchioaia din județul Ilfov, arată că în cazul în care nota devine negociabilă, cel care face evaluarea nu mai e profesorul, ci părintele. 

„Propunerea ca părinții să-și dea acordul cu privire la nota elevului este periculoasă, pentru că nota devine negociabilă. Mai mult, părintele își poate da acordul numai pentru nota pe care o dorește. În felul acesta, evaluarea nu se mai face de către profesor, specialistul, ci de către părinte”, spune Cristina Tunegaru. În opinia ei, o astfel de notare își pierde orice urmă de obiectivitate. 

„Cu atât mai mult cu cât sunt părinți care pun presiune pe profesori pentru note bune. Ce relevanță mai are nota elevului când aceasta poate fi dictată de părinte? Cum vom putea să facem admiterea la liceu după criteriul unor note subiective, negociate și să păstrăm retorica oportunităților egale?”, mai spune profesoara de limba română. 

Doru Căstăian, profesor de științe socio-umane la Liceul De Artă „Dimitrie Cuclin” din Galați,  spune că acest tip de notare cu acordul părintelui lovește grav în autoritatea profesorului.

„Profesorul e dator să noteze corect, pe criterii clare și transparente, să explice elevului și eventual părintelui cum s-a notat, dar de ce trebuie să îi ceară acordul nu înțeleg”, arată profesorul Doru Căstăian. Profesorul de filosofie spune că, de fapt, problema mare este că lipsesc standardele de notare unice.

„Mai grav mi se pare că nimeni dintre oficiali nu numește elefantul din cameră – absența standardelor unice și descriptorilor de evaluare, fără de care evaluarea va fi mereu lăutărie și care e motivul pentru care acum nu putem evalua nimic”, conchide Doru Căstăian. 

Pentru o parte dintre părinți acest acord este formal, pentru că mulți profesori nu cer acordul părinților. Andreea Ionescu, mama unui elev de clasa a VI-a și cea care a înființat grupul civic Părinții cer schimbare, spune că în realitate profesorii nu cer acordul părinților. „Părinții sunt bulversați. Diferențele între școli sunt foarte mari. Sunt școli cu proceduri foarte clare, cu o comunicare foarte bună, dar sunt și părinți care se plâng că nu știu nimic despre notele elevilor, că nu știu ce va urma, nu li s-a cerut acordul. De exemplu, eu personal nu știu nimic despre note, cu toate că avem catalog electronic”, a spus Andreea Ionescu. Ea înțelege că acordul părinților stabilit de minister se referă la  evaluarea pe termen lung, nu pentru fiecare notă în parte. 

Elevii arată că cei care participă la cursurile online nu trebuie să aibă o problemă cu notarea, atâta vreme cât își fac temele primite. Andy Varga, elevă în clasa a XII-a la Colegiul „Mihai Eminescu” din Satu Mare, spune că nu a negociat notele cu profesorii. „Eu sunt majoră, deci le-am spus alor mei că eu decid. Chiar am lucrat în perioada asta, mi-am făcut toate temele. Iar notele pentru ceea ce am făcut în mediul online au reflectat ceea ce am făcut în perioada asta. Nu are rost să-mi treacă notele din semestrul I”, a spus eleva. 


CONTEXT: Cele 8 situații în care se pot încheia mediile în semestrul al doilea, prevăzute de Ministerul Educației: 

  • Dacă elevul are cel puțin două note în semestrul al II-lea, dar activitatea sa on-line nu poate fi valorificată, atunci situația școlară semestrială se poate încheia doar cu aceste două calificative / note.
  • Dacă elevul are cel puțin două calificative / note în semestrul al II-lea și i se poate valorifica activitatea online, atunci situația școlară semestrială se poate încheia și cu mai mult de două calificative / note.
  • Dacă elevul are doar o notă în semestrul al II-lea și nu i se poate valorifica activitatea desfășurată online, atunci a doua notă va fi considerată nota care reprezintă media elevului din primul semestru.
  • Dacă elevul are doar un calificativ / o notă în semestrul al II-lea și i se poate valorifica activitatea desfășurată on-line, atunci situația sa școlară semestrială se poate încheia cu cel puțin două note.
  • Dacă elevul nu are niciun calificativ / nicio notă în semestrul al II-lea și nu i se poate valorifica activitatea online, atunci media semestrului I devine media anuală.
  • Dacă elevul nu are nicio notă în semestrul al II-lea și i se poate valorifica activitatea online, atunci situația școlară semestrială se poate încheia cu cel puțin două note.
  • Dacă media primului semestru este mai mică decât 5 și nu poate fi valorificată activitatea online, cadrul didactic decide împreună cu elevul / părintele / susținătorul legal data la care acesta poate susține o lucrare scrisă / un proiect prin care să fie notat, iar nota la această evaluare devine media anuală.
  • Dacă media primului semestru este mai mică decât 5 și se poate valorifica activitatea online, atunci media semestrului al II-lea poate fi încheiată cu cel puțin două note.

Ilustrație: Hermoni/Shutterstock, Alec Pop.

Andreea Ofițeru

reporter

Jurnalist specializat pe educație. A început să lucreze în redacția România libera în anii 2000. A fost apoi în redacțiile de la Adevărul, DIGI 24, HotNews.ro, unde a acoperit în principal subiectele legate de învățământul din România.

CUVINTE-CHEIE

notare parinti profesori evaluare bacalaureat

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile