Cum se face testul de salivă. Medic pediatru: „Există riscul ca elevul să meargă liniștit și infectat la școală, cu testul negativ în buzunar”

Cum se face testul de salivă. Medic pediatru: „Există riscul ca elevul să meargă liniștit și infectat la școală, cu testul negativ în buzunar”

Medicul pediatru Eduard Egri se arată sceptic în privința eficacității testelor din salivă, ce urmează să ajungă în școli și explică de ce testarea elevilor ar putea fi un dezastru. În același timp, grijile cu privire la dificultatea testării sunt șterse de un video realizat de o fetiță, în vârstă de nouă ani, care face o demonstrație video și arată că și cei mici se pot autotesta. 

27.11.2021

de Adelina Mărăcine

Testele pe bază de salivă pentru depistarea infecției cu SARS-CoV-2, în rândul elevilor, vor fi efectuate fie acasă, de părinți, fie la școală, de către personalul responsabil, de două ori pe săptămână, potrivit ultimelor directive de la Ministerul Sănătății. Primele teste din lotul de 6,5 milioane ar fi ajuns deja în școli. 

Cum însă elevii vor fi liberi luni, 29 noiembrie, urmează să se stabilească când se va face și prima testare. Părinții își pun în continuare întrebări despre cât de relevante sunt acestea, cum se recoltează corect proba și ce alte măsuri pot aplica pentru a-și proteja copiii de o posibilă infecție. 

Medicul pediatru Eduard Egri este însă sceptic cu privire la eficacitatea testelor rapide pe bază de salivă. Acesta a mărturisit pentru Școala 9 că, în repetate rânduri, acestea au avut rezultate fals-negative. 

„Am rugat doi părinți să-și testeze copiii - deja confirmați cu infecție SARS-CoV-2 și care prezentau simptome ușoare, precum pierderea mirosului - cu teste rapide pe bază de salivă, cumpărate de la farmacie. Unul din părinți a făcut două teste - unul cu o zi înainte de testarea pozitivă (n.r. cu test PCR) și unul la o zi după. Ambele teste rapide au ieșit negativ”, spune medicul pediatru. 

Acesta recunoaște că micul său experiment nu oferă o oglindă generală, dar trebuie luat în seamă. 

„Am mai rugat părinții unei fetițe de 11 ani, de asemenea confirmată pozitiv, să-i facă acasă un test salivar. Și la ea, rezultatul a ieșit negativ. Sigur, e puțin, dar vom continua să testăm copiii, pentru a putea trage o concluzie privind eficacitatea lor”, a adăugat Eduard Egri. 

În plus, medicul a subliniat că mult așteptatele teste achiziționate de Minister pentru a fi distribuite în școli ar putea avea alte specificații. Ceea ce contează, explică medicul, care face informări des pe pagina sa de Facebook, sunt cei doi termeni: sensibilitatea și specificitatea lor. 

Așadar, sensibilitatea, explică medicul pediatru, se referă la abilitatea testului de a identifica persoanele pozitive, adică probabilitatea de a avea un test pozitiv dacă ai COVID-19. „Un test extrem de sensibil detectează majoritatea persoanelor care au boala și puține persoane infectate nu vor fi identificate prin acest test (reacție fals negativă)”, explică dr. Eduard Egri. 

Dr. Eduard Egri FOTO Facebook

De asemenea, specificitatea reprezintă capacitatea testului de a detecta corect pacienții care nu au boala. „Adică probabilitatea de a avea un test negativ dacă nu ești infectat. Un test foarte specific va identifica majoritatea persoanelor care nu au boala și foarte puține persoane neinfectate ca fiind pozitivi prin test (reacție fals pozitivă)”, spune doctorul. 

Acest lucru înseamnă că testele folosite în cele două cazuri menționate au, așadar, o sensibilitate foarte slabă fiindcă nu au reușit să detecteze infecția. Prin urmare, dacă testele achiziționate de Ministerul Sănătății vor avea o sensibilitate mică, explică medicul pediatru, există riscul ca elevul „să meargă liniștit și infectat la școală/grădiniță, cu testul negativ în buzunar”. 

„Poate vom avea o surpriză plăcută, cine știe, iar testele trimise de Minister vor fi de calitate. Vom vedea”, adaugă medicul. 

„Medicina școlară este aproape moartă”

Întrebat dacă pot testele de salivă să limiteze transmiterea SARS-CoV-2 în școli, Eduard Egri spune că „sunt mai bune decât nimic”: „Vedem că până acum nu s-a făcut niciun fel de testare. Decât nimic, mi se par un instrument bun în prevenirea infecției cu SARS-CoV-2”, spune medicul. 

El identifică și trei mari probleme în calea reușitei testării elevilor: testele cu sensibilitate mică, refuzul părinților de a face testele acasă și faptul că unitățile școlare nu mai au cabinete medicale. 

„Medicina școlară este aproape moartă. Adică majoritatea școlilor nu au medic, un cabinet medical sau un asistent medical. Din păcate, în acești doi ani, nimeni nu s-a pregătit în acest sens, deși timp a fost suficient. Nu s-au înființat cabinete școlare măcar cu personal sanitar mediu. Ceea ce, din punctul meu de vedere, e o mare problemă”, explică pediatrul. 

De asemenea, medicul e de părere că instituțiile ar trebui să comunice foarte bine către părinți, pentru ca aceștia să se implice în procesul testării. 

Copiii fac demonstrații video 

În privința utilizării testelor rapide non-invazive cu probă din salivă, Ministerul Sănătății transmitea, zilele trecute, că ele sunt atât de ușor de utilizat încât pot fi făcute chiar și de către copii, cu o minimă instruire și supraveghere. Chiar și un elev de clasă primară și-l poate face singur, potrivit autorităților. Important este ca înainte un adult să îi arate pașii. 

„Copiii învață foarte ușor și foarte repede, ei învață prin joc. Ei se pot adapta extraordinar de bine la anumite situații dacă ai un pic de răbdare cu ei și-i înveți. Eu nu-mi fac griji pentru copii. Ei se pot adapta”, spune și Eduard Egri. 

Este și cazul Taniei, o fetiță din Reșița care, împreună cu mama ei, a efectuat un test salivar, a filmat operațiunea și a urcat filmulețul pe canalul ei de Youtube. 

Făcând acest test, spune copila, și-a dat seama că nu are de ce să-i fie frică, pentru că acesta „nu doare”. 

„Acesta este scopul acestui video, acela de a o face să-și depășească unele frici. Sper să vă placă și sper să vă ajute și pe voi”, se arată în descrierea clipului. 

Procedura de administrare a testelor rapide 

Potrivit regulilor stabilite de autorități, testarea periodică cu teste rapide antigen efectuate din proba de salivă se va realiza în prima și în a patra zi lucrătoare a săptămânii – luni și joi -, înaintea începerii orelor de curs. 

Testarea se va face în sala de clasă sau în alte spații, sub îndrumarea cadrului medical sau a persoanelor responsabile desemnate din cadrul unității de învățământ. Testarea poate fi făcută însă și la domiciliu, sub îndrumarea părinților.

Testarea propriu-zisă este simplă și ușor de executat, fără a necesita cunoștințe medicale de specialitate. 

Iată care sunt pașii:

  • se scoate dispozitivul de testare din ambalajul de aluminiu sigilat și se folosește cât de curând posibil;
  • se așază dispozitivul de testare pe o suprafață plană și curată;
  • se scoate un tub de extracție și o sticluță de soluție;
  • scoateți capacul și adăugați soluția în tubul de extracție;
  • se scuipă saliva în recipientul pentru colectare a salivei;
  • se extrag 4 picături de salivă cu o pipetă și se transferă în tubul de extracție;
  • se îndoaie și se aruncă recipientul de colectare a probei într-o pungă de plastic ca și deșeu medical;
  • se închide tubul de extracție cu capacul și se agită ușor, vertical, timp de aproximativ 5 secunde pentru a permite salivei să se amestece bine cu soluția;
  • se transferă 3 picături de probă în spațiul de probă al dispozitivului de testare (caseta);
  • se citește rezultatul după 10-15 minute;

Interpretarea rezultatelor

Se interpretează rezultatul conform instrucțiunilor de utilizare:

Pozitiv: Apar două linii. O linie colorată apare în zona martor (C) și o altă linie colorată apare la zona de test (T), indiferent de intensitatea liniei de testare. 

Negativ: O linie colorată apare în zona-martor (C) și nu apare nicio linie în zona de test (T). 

Neconcludent: Linia de control nu apare. Volumul specimenului insuficient sau tehnicile incorecte din punct de vedere procedural constituie motivele cele mai probabile ale rezultelor nule. Revizuiți procedura și repetați testul utilizând o nouă casetă de testare.

Fotografie principală: Shutterstock

 

Adelina Mărăcine

reporter

Adelina Mărăcine lucrează în presă din 2017. După ce a absolvit Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării a Universității din București, a devenit redactor la „Adevărul” și, ulterior, reporter al ediției „Weekend Adevărul”. S-a alăturat echipei „Libertatea” în vara anului 2021 și poate fi găsită la adelina.maracine@ringier.ro.

CUVINTE-CHEIE

teste, antigen, saliva, scoala, clasa, elevi, parinti, covid, infectie

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile