Familia care își educă copiii prin călătorii. Anul trecut au fost în 21 de țări

Familia care își educă copiii prin călătorii. Anul trecut au fost în 21 de țări

Andra și Alex Cazacu au trei copii de doi, cinci și șapte ani. Cel mare a urcat prima oară într-un avion la 7 luni, iar cea mică era în primul ei zbor la 2 luni deja. S-au obișnuit cu viața nomadă despre care părinții spun că le dezvoltă celor mici abilități prețioase: dacă iau masa la un restaurant, își exersează cunoștințele de matematică și limbă engleză, când vizitează o rezervație, învață noțiuni de geografie. În plus, în drumurile lor dese, învață „responsabilitatea față de mediu, respectul, libertatea, integritatea, curajul și încrederea în forțele proprii”. 

28.02.2024

de Ema Tănase

Worldschooling-ul (sau travelschooling-ul sau roadschooling-ul) reprezintă învățarea prin călătorii și nu este de fapt o noutate. Presupune un stil de viață nomad în care familia își mută locuința la intervale de timp mai scurte sau mai lungi în așa fel încât să satisfacă nevoile educaționale ale copilului. 

Sunt familii care jonglează între școala tradițională și călătorii câteva luni pe an în care descoperă locuri și culturi noi. Sunt familii care încă nu și-au înscris copiii într-o formă clasică de învățământ și au ales să-i lase să trăiască fără constrângeri și fără cutumele sociale, descoperind lumea întreagă.

Biroul părinților poate fi oriunde

Familia Cazacu grupează aceste călătorii astfel: o escapadă lungă (de până la trei luni) iarna, un road trip de 2-3 luni vara și mici călătorii de weekend sau de până la două săptămâni primăvara și toamna. În 2023 a bifat 21 de țări: Barbados, Trinidad Tobago, St. Vincent & The Grenadines, Dominica, Grenada, Saint Lucia, Aruba, Curaçao, Emiratele Arabe Unite, Italia de două ori, Ungaria, Slovacia, Cehia, Germania, Slovenia, Croația, Bulgaria, Spania. 

„Având posibilitatea să lucrăm de oriunde, fie că e vorba despre o cafenea cu vedere la ocean sau o vilă în mijlocul munților, aduce o flexibilitate extraordinară în viața noastră. Această libertate ne alimentează creativitatea și inovația și ne oferă oportunitatea de a ne conecta ca familie și a crea amintiri neprețuite în diverse colțuri ale lumii”, spune Andra Cazacu. 

Cei doi soți care lucrează în domeniul IT, tatăl este programator, mama, cea cu care a stat Școala 9 de vorbă, a lucrat ca project manager în tech start-ups & content creator. Ultimii 7 ani, însă, s-a dedicat copiilor.  

Prima călătorie cu cel mare, când acesta avea doar 3 luni, a fost un road trip în jurul României. Patru luni mai târziu, bagajele și biletele doar dus erau pregătite. Atunci au plecat spre Insulele Canare. Fără să-și propună pe ce perioadă, au rămas acolo patru luni, două în La Gomera și două în Tenerife. 

„Atunci ne-am promis că vom face tot posibilul să continuăm să trăim așa, pentru cât timp vom simți că asta ni se potrivește. Copiii noștri au acum 7 ani, 5 ani și 2 ani. Cel mare a zburat prima oară la 7 luni, spre Tenerife, mijlociul la 4 luni, spre Republica Dominicană, iar cea mică la doar 2 luni (pentru că s-a născut iarna) spre Mexic”, povestește Andra. 

Sunt atenți la cheltuieli. Când e vorba de o călătorie lungă, caută reduceri la costurile zborurilor, ca să poată cu banii economisiți să mai ia o zi de cazare. 

„În cazul călătoriilor scurte, comparăm prețurile pe mai multe site-uri și platforme de zboruri, suntem flexibili cu datele de călătorie, uneori și cu destinațiile, folosim alerte de prețuri pe site-urile de călătorii. În cazul anumitor companii aeriene, ne înscriem în programul lor de loialitate pentru a beneficia de reduceri și upgrade-uri. Evaluăm posibilitatea de a alege zboruri cu escală sau plecări din alte țări”, explică Andra. 

Printre plaje, parcuri de distracție, dune de hiking

Înainte de a alege o destinație, sunt ascultate dorințele fiecărui membru din familie. Condițiile meteorologice sunt, de asemenea, importante. Vremea trebuie să fie potrivită pentru activități în aer liber sau evenimente culturale. 

„Sunt ca un detectiv. Verific listele în care mi-am notat de-a lungul timpului locurile în care vreau să ajungem din acea țară, caut informații despre locuri care să satisfacă părinții și copiii, pe rând și împreună. Apoi, în funcție de modul de deplasare, de distanțele între locuri și de evenimente care au loc la anumite date încep să țes traseul efectiv”, povestește Andra. 

Locurile exotice sunt preferate iarna, vara aleg Europa, iar primăvara și toamna merg în destinații potrivite pentru perioade mai scurte (dune de hiking, plajă, city break-uri, parcuri de distracții, incursiuni în natură). În funcție de costuri, accesibilitate, condiții de călătorie și alte dorințe din familie, destinația/destinațiile preferate pentru un anumit sezon se hotărăsc de comun acord în familia Cazacu. 

„De asemenea, evaluăm posibilitățile educaționale pentru nevoile fiecărui copil și evaluăm costurile asociate cu fiecare destinație și ne stabilim un buget aproximativ (pe care de cele mai multe ori îl depășim) și durata călătoriei. Ne bazăm și pe feedback-ul altor familii de world schoolers și pe recomandările persoanelor care au explorat deja destinațiile respective”. 

Rutinele sunt esențiale, indiferent dacă sunt acasă sau prin lume

Și-au format o rutină de la care nu se sustrag pentru că cei mici au nevoie de un cadru stabil, cred cei doi părinți. Copiii sunt obișnuiți cu acest stil de când s-au născut. La micul dejun discută activitățile de pe parcursul zilei și se pun de acord cu toții.

Învățarea nu lipsește, este continuă, spune mama. Se păstrează inclusiv ritualurile comune cu cele de acasă. 

În mașină, avion sau la restaurant apelează la jocuri de limba română/engleză/matematică, sau copiii pot citi sau pot face diverse exerciții. Copiii sunt încurajați să învețe cuvinte locale și se exersează în astfel de momente și limba engleză. Sau învață despre fauna locului. Într-o astfel de zi asimilează cunoștințe de geografie, fizică, chimie, natură, biologie, fac sport și își testează limitele.

„Cântăm cu toții cântecelele preferate în mașină, citim mereu povestea de seară, luăm cu noi câteva jucării mult iubite și jocuri de societate.”

Învățarea include activități practice, dar și elemente de istorie a țării unde se află sau impactul culturii locale asupra metodelor de producție. Astfel, fiecare zi devine o oportunitate de a învăța și de a experimenta, îmbinând educația cu explorarea și bucurându-ne de toate aspectele captivante pe care le întâlnesc în călătorii.

„De exemplu, să ne imaginăm o zi pe o insulă tropicală (preferatele noastre). Dimineața am putea să mergem să vizităm o plantație de copaci de scorțișoară, să facem un hike spre o cascadă sau să petrecem ore bune pe plajă, jucându-ne în apă și nisip. Urmează prânzul fie făcut de noi cu ingrediente din piața locală, fie la restaurant. După-amiază, am putea continua cu o plantație de cacao și o fabrică de ciocolată, cu vizitarea unei case coloniale sau a unei ferme locale, un muzeu, un loc de joacă”, povestește Andra pentru Școala 9. 

Copiii din familia Cazacu învață de toate

„Niciunul dintre copiii noștri nu a fost la grădiniță”, spune Andra. În schimb, nu are de gând să îi țină departe de școală. De exemplu, a decis să înscrie copilul mai mare într-un sistem alternativ de școlarizare pentru următorii 3-4 ani.

„Ne-ar plăcea pentru copiii noștri să facă un schimb de experiență de jumătate de an/un an în altă țară la un moment dat sau să luăm un an-doi de pauză în care să revenim la worldschooling exclusiv. Mijlociul este în continuare educat doar acasă și în călătorii, la fel și cea mică, deși la ea e totul simplu acum din acest punct de vedere.”

Andra spune că acest stil de viață este o învățare continuă. Învață despre oameni, despre matematică, geografie și științe la fața locului, istorie, limbi străine, natură. 

„Dar cel mai important mi se pare că este setul de soft skills pe care îl absorb: curiozitate, răbdare, toleranță, planificare, adaptabilitate, creativitate, managementul timpului, empatie, flexibilitate, colaborare, conștientizare culturală”, adaugă mama. 

În worldschooling, învățarea se întâmplă organic, din experiență în experiență, pas cu pas, susțin cei care o practică. Și când familia Cazacu va opta pentru școală, nu va fi una tradițională. Copiii nu trebuie să stea într-o bancă toată ziua, timpul petrecut acasă nu înseamnă teme. 

„Până spre 6-7 ani, considerăm că putem să le oferim cele mai de preț experiențe în familie și în mici comunități de prieteni în jurul lumii. Perioada de 7-10 ani ni se pare foarte importantă apartenența la un grup, dezvoltarea capacității de a învăța într-o comunitate și dezvoltarea relațiilor interumane. Nu știm însă ce planuri vom avea după, dacă vom considera că e mai bine în jurul lumii full-time sau vom continua cu acest stil, și pe cal și în căruță.”

Avantajele și dezavantajele worldschoolling-ului 

Petrec foarte mult timp afară, în schimb lipsesc de la evenimentele importante din familiile lor. Copiii experimentează direct activitățile despre care sunt curioși și își formează păreri proprii despre lume și viață, nu cele induse de alții. Totuși, nu au continuitate la activitățile ce au la mijloc și pasiuni precum fotbal, șah, înot, pian și teatru.

Un avantaj major este timpul de calitate petrecut în familie și faptul că împreună depășesc tot felul de provocări, dar, câteodată, lipsește lipsa confortului de acasă. 

„Curiozitatea, iubirea de viață, de lume și de învățare, responsabilitatea față de mediu, respectul, libertatea, integritatea, curajul și încrederea în forțele proprii sunt valorile care primează în familia noastră”, adaugă Andra. 

„Noi nu îi putem sfătui pe ceilalți părinți să procedeze ca noi, dar îi putem sfătui să exploreze. Să nu se lase îngrădiți, să nu își pună visurile pe hold, să încerce și să găsească stilul de viață care li se potrivește. Să nu trăiască în tiparele impuse de societate, ca la 50 de ani să se regăsească într-o mare de frustrări și de dorințe neîmplinite. Și să nu uite că timpul e scurt și trece repede, ai clipit de două ori și copiii sunt mari și tot ce ne rămâne este amintirea momentelor prețioase pe care le-am trăit împreună”, conchide mama. 

Ema Tănase

profesor pentru învățământul preșcolar

Pe lângă joaca serioasă cu copiii de la grădiniță, sunt contributor la două publicații online, Elita României și Viitorul României și realizez interviuri ce promovează valorile românești. Nutresc sentimente față de țara noastră, ba chiar descopăr că pot contribui un strop la îmbunătățirea ei prin meseria pe care mi-am ales-o. 

CUVINTE-CHEIE

worldschooling, travelschooling, scoala prin calatorii, calatorii cu copiii mici

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile