Boardgame-ul „Inelul Timpului”, un altfel de manual despre istoria romilor

Boardgame-ul „Inelul Timpului”, un altfel de manual despre istoria romilor

800 de profesori și bibliotecari vor primi jocul de societate „Inelul Timpului” dedicat istoriei romilor ca să-l folosească la ore și activități. Teme importante precum sclavia, Holocaustul și deportările vor putea fi abordate mai dinamic în sala de clasă.

15.10.2025

de Iosif Matei

Mario, elev în clasa a VII-a, îmbrăcat în cămașă neagră, trage o carte roșie. O privește cu atenție, apoi citește tare „Începerea deportărilor”. Pe lângă mica explicație istorică, trebuie să aplice cerința cărții, care îi spune „Trage 4 cărți și nu te uita la ele. Scoate-le din joc”. Cartea roșie vorbește despre deportările romilor din Al Doilea Război Mondial. 

Dacă ar fi tras o altă carte, poate albastră, ar fi descoperit povestea lui August Krogh, fiziolog danez renumit, laureat al Premiului Nobel pentru Medicină în 1920, a cărui mamă era romă, o informație mai puțin cunoscută. 

Mario joacă demonstrativ un boardgame, cu jetoane și zaruri, despre întâmplări reale. Adversarii lui azi sunt alți trei colegi de la Școala gimnazială Mărginenii de Jos din Prahova cu care de fapt a oferit și feedback pentru realizarea jocului.

Așa ar putea arăta o altfel de oră de istorie, fără manuale, ci cu elevi adunați în jurul boardgame-ului „Inelul Timpului”. Doar că acum nu suntem într-o școală, ci într-o sală de bibliotecă, unde câțiva profesori, istorici și activiști prezintă jocul care vrea să aducă învățarea istoriei prin joc în clasele din toată țara.

***

Astăzi, cei patru colegi sunt nu la școală, ci într-o sală mică a filialei „Ion Creangă” a Bibliotecii Metropolitane din București. Alături de ei, alți câțiva oameni s-au adunat în jurul unei mese de lemn pal. Rafturile pline de cărți și DVD-uri înconjoară spațiul, iar în mijloc, stă o cutie vișinie și o carte cu ilustrații, legată în pânză. Acestea sunt motivul întâlnirii, fiindcă are loc prezentarea boardgame-ului „Inelul Timpului” dedicat istoriei și culturii rome.

În față, o echipă formată din istorici, profesori, deschide o discuție despre acest boardgame neobișnuit, un joc care îți spune istoria romilor, nu prin manuale, ci prin jetoane, cărți de joc cu contribuții ale romilor, obiceiuri și fragmente de viață reală. Pe peretele din spatele lor sunt expuse câteva dintre cărțile de joc.

„Mai așteptăm pe cineva sau începem?”, glumește glumește Minodora Cerin, coordonatoarea proiectului, în timp ce sala deja s-a umplut de profesori, bibliotecari și elevi.

O istorie invizibilă în manuale

Lansarea a avut loc pe 3 octombrie, la 640 de ani de la atestarea romilor pe teritoriul Țărilor Române. Proiectul „Inelul Timpului”, început în ianuarie, a fost realizat de Asociația Cu Alte Cuvinte, în parteneriat cu Roma Education Fund și finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN).

Ideea proiectului a plecat de la cartea ilustrată „Inelul cu cap de cal” (2021), prima publicație pentru copii care prezintă istoria romilor într-un mod accesibil, îmbinând ficțiunea cu informația istorică. „Ne-am dorit să existe resurse prin care copiii să descopere istoria romilor, care în manuale este adesea distorsionată sau redusă la câteva evenimente. Lipsesc contribuțiile sociale, culturale și economice”, spune Minodora Cerin.

Numele jocului a fost ales chiar de copii: „Am venit cu două variante, iar când le-am prezentat copiilor, toți au strigat în cor Inelul Timpului. Așa a rămas.”

„Foarte puțini copii romi își cunosc istoria”

Valentin Negoi, profesor de istorie la Școala Gimnazială Mărginenii de Jos din Prahova și autor al conținutului istoric din joc, crede că acest joc poate schimba modul în care elevii se raportează la trecut.

„Mulți cred că istoria înseamnă să memorezi fapte, dar nu are legătură cu gândirea critică. Acest joc te determină să gândești, să colaborezi, să înțelegi. Romii reprezintă neoficial cea mai mare minoritate etnică din România, dar foarte puțini copii romi își cunosc istoria. Lipsa modelelor și prejudecățile îi descurajează să vorbească despre identitatea lor”, spune el.

Valentin Negoi este și profesorul celor patru elevi de clasa a VII-a. „O mare parte din testările jocului s-au făcut chiar în școala noastră. Copiii au venit cu idei care au schimbat mecanica inițială”, explică Negoi.

Marcel Bartic, profesor și activist civic, prezent la eveniment ca susținător al proiectului, a subliniat și problema inechităților din sistemul de educație, pe care le observă din perspectiva unui cadru didactic cu o experiență de peste 20 de ani, atât în școli private, cât și de stat: „Nu Olimpiadele sau infrastructura sunt cea mai mare problemă, ci inechitățile. În ziua în care fiecare copil din țară, inclusiv cei din comunități marginalizate, va avea acces la o educație decentă, abia atunci vom putea spune că avem o școală de secol XXI.”

Cum se joacă?

„Inelul timpului” este un board game educativ, destinat jucătorilor care au peste 10 ani și poate fi jucat de două până la patru persoane, care colaborează pentru a obține puncte și a depăși obstacolele din parcurs. Scopul principal este să aduni cât mai multe puncte de victorie, creând ambasade și eliminând amenințările (jetoanele roșii) care apar pe tabla de joc. Într-un fel, ceea ce de cele mai multe ori nu s-a întâmplat în istorie. 

Fiecare jucător își alege un pion și îl plasează pe tabla de joc, iar tura constă în efectuarea unei acțiuni, tragerea unor cărți (120 de cărți), deplasarea pe un teritoriu, jocul efectiv al unei cărți sau crearea unei ambasade. Cărțile sunt împărțite pe culori: roșii (evenimente negative asupra comunității rome), verzi (personalități rome) și albastre (obiceiuri și obiecte culturale). Cărțile roșii afectează jocul, în timp ce cărțile verzi și albastre pot fi păstrate și folosite strategic.

Jocul se încheie când pionul alb ajunge la finalul liniei de siguranță, situată pe marginea planșei sau când nu mai există cărți de tras. Punctajul final se calculează prin adunarea punctelor pentru ambasade (jetoanele albe), pentru poziția pionului alb și pentru cărțile albastre rămase în mână. O partidă durează aproximativ 35-50 de minute.

Jucătorii trebuie să colaboreze pentru a câștiga și învață despre momente importante din istoria romilor.

Jocul este disponibil gratuit în format digital, poate fi descărcat, printat și jucat de oricine, de pe site-ul
Asociației Cu Alte Cuvinte.

„Am mascat un manual într-un joc”

„Toată munca mea a fost să maschez un manual într-un joc. Este o unealtă care oferă informații istorice, dar într-un mod interactiv”, spune Florin Purluca, designerul mecanicii de joc, care de opt ani a acumulat experiență în proiectarea jocurilor de societate. I-a luat două luni să dezvolte mecanica de joc și crede că acest tip de instrument educațional poate completa orele clasice de istorie: „Când ești în joc, înveți fără să-ți dai seama. Dacă ar fi să definesc proiectul într-un singur cuvânt, ar fi egalitatea.”

Profesorul Valentin Negoi, care predă și un opțional despre istoria romilor, subliniază importanța conținutului jocului: „Din cele 120 de cărți de joc, multe conțin informații esențiale, precum istoria sclaviei romilor din spațiul românesc, o perioadă care a durat aproximativ 500 de ani. Este o informație puțin cunoscută, chiar și de către profesorii care au participat la formările online, legate de realizarea acestui proiect.”

La ultimul recensământ, doar 600 de mii de persoane și-au declarat etnia romă, însă Negoi spune că cel mai probabil numărul acestora este 2 milioane. „Din păcate, rasismul i-a determinat pe mulți să-și ascundă identitatea etnică, iar lipsa unor modele pozitive a contribuit, de asemenea, la această situație. Sperăm ca acest joc să contribuie la creșterea stimei de sine a elevilor. Am venit însoțit de doi elevi romi și alți doi neromi, deoarece scopul este ca jocul să fie accesibil și jucat de toți copiii din România, indiferent de etnie.”

Profesorul crede și că „acest joc ar determina și profesorii, și elevii să caute mai multe informații”, le-ar stârni curiozitatea”.

„Îmi place că dinamizează discuția cu elevii și accentuează partea interactivă, ceea ce le place foarte mult copiilor”, spune și  profesorul Marcel Bartic.

Un boardgame ca resursă educațională

În timpul realizării proiectului, Asociația Cu Alte Cuvinte a organizat un focus-grup online la care au participat aproximativ 100 de profesori din întreaga țară. Răspunsurile acestora au arătat că:

  • 77% dintre respondenți consideră că istoria și cultura romilor nu este suficient abordată în curriculumul școlar;
  • 85% consideră că sunt necesare materiale educaționale despre istoria romilor, gata de folosit pentru elevi.

În plus, studiul „Educație pentru democrație în școlile din România” din 2018, arată că cel puțin un profesor din opt sprijină segregarea etnică a elevilor romi, iar 42,7% dintre profesori nu ar dori vecini romi.

Cele 800 de exemplare au început să fie livrate din septembrie și vor ajunge, împreună cu alte 800 de volume ale cărții „Inelul cu cap de cal”, la profesori și bibliotecari din toată țara, cu sprijinul partenerului proiectului, Fundația Roma Education Fund România.

Iosif Matei

reporter

Sunt student în anul trei deja la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București. Sunt pasionat de film, de haine și de scris. 

CUVINTE-CHEIE

boardgame istoria romilor holocaust ora de istorie idei ora de istorie cu alte cuvinte