Cercetătoare româncă la Polul Nord

Cercetătoare româncă la Polul Nord

Un „nu” spus la Constanța a împins-o să caute specializarea la care visa în alte țări. Oceanografa Adela Dumitrașcu, care a participat la expediții la Polul Nord și Antarctica, ne-a povestit cum și-a urmărit visul cu încăpățânare, ceva peripeții din ținutul înghețat și viziunea ei cu privire la schimbările climatice.  

07.11.2025

de Iosif Matei și Carmen Pavel

„Încă de când eram copil, îi iubeam pe Jules Verne și pe Jacques Cousteau, erau eroii mei. Petreceam ore întregi la biblioteca franceză, inspirându-mă din aventurile lor, iar la 11 ani știam deja ce îmi doream să fac: să devin oceanograf.” Asta visa Adela Dumitrașcu, așa că a început să caute variante. 

„Îmi amintesc perfect vara lui ’96, când am ajuns la Constanța cu mama. Aveam 14 ani și plină de curiozitate, am întrebat împreună cu mama care sunt șansele mele de a urma o carieră în domeniul maritim în România. Răspunsul a fost direct: «Stați liniștită, fiica dumneavoastră oricum nu poate fi admisă. Nu acceptăm fete la academie.» În acel moment, mi-am spus clar că România nu este o continuare pentru visul meu.”

Cinci ani mai târziu, în 2001, Academia Navală „Mircea cel Bătrân” din Constanța a început să accepte și fete la admitere. În acel moment, Adela avea 19 ani și urma să renunțe la programul de studii de Comunicare și Relații Publice de la SNSPA, pentru a pleca pe un vas de croazieră, unde să lucreze ca fotograf. Șapte ani a făcut asta ca să strângă bani pentru studiile în domeniul dorit.

În 2020 Adela se afla deja într-una dintre cele mai mari expediții de cercetare la Polul Nord. Abia atunci specializarea oceanografie a devenit disponibilă la nivel de master la Academia Navală din Constanța.

Școala9 a vorbit cu Adela Dumitrașcu despre începuturile ei, despre cum și-a susținut singură studiile și despre diferențele dintre mediul academic din România și cel din Suedia. Am discutat și despre viața și provocările unui oceanograf, experiența din expediția de la Polul Nord, dar și despre cum se văd schimbările climatice prin ochii unui cercetător.

Foto: Esther Horvath 

Și-a finanțat studiile cu banii făcuți ca fotografă pe vase de croazieră

- Cum ai reușit să-ți susții singură studiile din punct de vedere financiar?

- În 2001 am plecat din România. Studiile în Statele Unite erau extrem de scumpe, peste 100.000 de dolari, o sumă uriașă pentru familia mea. Trebuia să găsesc o modalitate să mă descurc. Știam că îmi place fotografia și că vreau să văd lumea, să experimentez cultura americană și să văd dacă mi se potrivește. Așa am ajuns să lucrez timp de șase-șapte ani ca fotograf pe un vas de croazieră. După o vreme, am simțit că e momentul să îmi încep studiile în oceanografie. Le-am început în Suedia, nu pentru că plănuisem asta, ci pentru că, printr-o relație prin care eram implicată atunci, am ajuns acolo și m-am întrebat dacă pot studia oceanografia. Și am descoperit că se putea.

- Care sunt diferențele pe care le-ai sesizat în mediul academic din Suedia, față de cel din România?

- Cred că diferența cea mai mare este legată de partea practică. În Occident ai acces la laboratoare, fonduri guvernamentale și resurse pentru echipamente moderne. De asemenea, poți participa la expediții, în special în domenii precum oceanografia, biologia marină sau geofizica, care necesită folosirea unui vas de explorare și accesul la stațiuni de cercetare în locuri precum Polul Nord, Antarctica, Svalbard sau Groenlanda. În Suedia, guvernul investește în educație, oferă finanțare universităților, iar profesorii beneficiază de rețele internaționale.

- Ce reprezintă meseria ta? Crezi că ai fi putut să studiezi acest domeniu și în România?

- Pot să spun cu siguranță că se poate studia la noi în țară. În primul rând, avem deschidere la Marea Neagră, deci orice fel de știință marină s-ar poate studia în România. Nu avem ocean, dar avem o mare. 

Oceanografia e, de fapt, meteorologie. E ca o prognoză meteo, arată ce se întâmplă în atmosferă, ce vreme va fi în următoarele zile. Noi studiem oceanele. Sunt aceleași principii, aceleași ecuații, mai mult sau mai puțin, noi putem colabora și ne putem transfera. 

Cei care studiază meteorologia pot deveni oceanografi, iar cei care studiază oceanografia pot deveni meteorologi. Pentru că vorbim de știința fluidelor și fizica fluidelor. Că este apă sau aer, sunt fluide. 

În oceanografie, focusul este pe ce se întâmplă în mări, în oceane, cum se mișcă curenții subacvatici, ce impact au asupra sistemului, deci fizica circulației curenților în mări și oceane.

Domeniul se focusează pe matematică, fizică și pe modelare. 

Mulți confundă oceanografia cu biologia marină. Sunt foarte diferite. Bineînțeles, colaborăm și cu mulți biologi marini, dar ei sunt focusați pe biologie.

În oceanografie e foarte puțină biologie. Dar este și un subdomeniu al oceanografiei. Oceanografia e atât de vastă, conține atâtea științe. Te poți încadra în oceanografie chimică, în oceanografie cu geologie sau geofizică, oceanografie cu biologie. Poți combina două domenii. Și asta e interesant. Odată ce ai multă matematică și fizică în background, mai mult sau mai puțin poți studia și te poți focusa pe orice domeniu.

- Cum arată o zi din viața ta de oceanograf?

- O zi boring e o zi cu multă modelare. Avem foarte multe date științifice, deci petrecem foarte mult timp în fața calculatorului, lucrăm în MATLAB sau Python. Cam 70% din timpul nostru, în aproape orice domeniu de cercetare este în fața calculatorului, analizăm datele, scriem rapoarte științifice sau publicăm, bineînțeles.

Iar partea exciting este când în sfârșit ajungem într-o aventură pe mare sau la o stație de cercetare. Și atunci e foarte multă muncă fizică, în primul rând, pentru că noi facem totul manual, noi luăm datele.

Pe un vas de cercetare, ori suntem în laborator, analizăm probe, sau mergem pe gheață. Și atunci, normal, lucrăm în echipă. Depinde dacă suntem la Polul Nord sau în Antarctica.

La Polul Nord, toată logistica e mult mai complicată. Pentru că gheața e subțire, sunt urși polari, trebuie să avem pușcă cu noi tot timpul, dacă suntem pe gheață. Trebuie să știm să conducem un snowmobile. Deci noi, ca oameni de știință, facem totul. Dar suntem antrenați, bineînțeles.
1/3
1/3
2/3
2/3
3/3
3/3

Foto: Lukas Piotrowski, Steffen Graupner, Esther Horvath

-  Care sunt pericolele la care te expui în acest domeniu?

- Cred că în primul rând e reziliența mentală și psihică, pentru că mie îmi place să lucrez în astfel de medii foarte remote, unde nu este acces la civilizație. Pericolele sunt prezente tot timpul. 

Avem cel puțin un medic și o asistentă medicală la bord. Când ești la 3000 de kilometri depărtare de prima civilizație, trebuie să aștepți zile sau săptămâni să te aducă cineva. Am avut un caz cu o colegă care avea o boală autoimună. A reacționat în câteva zile, era în șoc deja și a trebuit să spargem gheața pentru a merge spre Chile.

Dacă ești pe vas, trebuie să lași expediția și să mergi să salvezi viața persoanei respective.

Riscurile cele mai comune sunt degerăturile în astfel de condiții. Cât de repede poți să faci o degerătură? Mie mi-a luat maxim 30 de secunde. 

Era noaptea polară, temperaturile erau foarte joase, -40 și ceva de grade, vântul amplifică și se simte ca la -60. Fiecare venea în fiecare zi cu cel puțin o mică degerătură pe undeva: ori pe față, la nas, la degetele, la picioare. 

Să fii om de știință înseamnă să fii și tehnician, și inginer, și de toate

- Ne poți povesti mai multe despre expediția MOSAiC? Cum a fost să petreci un an la Polul Nord?

- Expediția a început cu înghețarea vasului Polarstern, pe care l-am ancorat în gheață. Expediția a început în septembrie 2019 și s-a terminat în iunie sau iulie 2020, chiar atunci când a început pandemia de COVID-19.

A fost o experiență foarte interesantă, care a fost pregătită cu 5 ani înainte.

Toată logistica, colaborarea între 20 de națiuni diferite, au fost peste 600 de cercetători care trebuiau să facă schimb și să colaboreze între ei. Am colaborat cu Rusia foarte mult.

Rusia are peste 60 de spărgătoare de gheață, cele mai multe din lume. Rusia a fost singura țară care nu a renunțat în timpul pandemiei să ne ajute, pentru că celelalte țări, inclusiv Suedia, Coreea de Sud, care aveau spărgătoare de gheață, s-au retras din colaborare din cauza pandemiei.

- Câți cercetători erau pe vas?

- Vasul Polarstern are capacitatea de 100 de persoane, dintre care 40 sunt crew, deci ofițeri, ingineri, iar 60 de persoane cercetători științifici.

- Aveați conexiune la internet?

- Noi primeam știri de la institut. Nu aveam televizor și nici acces la internet. Aveam acces la e-mail, dar doar poze, fără video și cu textul redus, aveam o anumită dimensiune la email. Aveam doar câteva rânduri de text și o dată la 24 de ore.

Primeam câteva știri importante cu ce se întâmplă în lume și ne trimiteau o pagină sau două pagini de text.

Așa am aflat de apariția pandemiei. Deja ne gândeam dacă suntem pregătiți de astfel de medii extreme. Noi de obicei suntem pregătiți pentru urgențe. Avem cu noi pe gheață corturi, mâncare, să supraviețuim trei luni de zile în condiții extreme.

În perioada pandemiei mulți s-au retras din colaborări și noi, deci 60 de persoane la bord, eram deja pregătiți mental, că o să fim pe vas până în iunie-iulie.

Pentru noi a fost un grup excepțional. Aveam aceeași mentalitate toți, o aventură, excelent, suntem aici, ne înțelegem foarte bine între noi. 

- Cum arăta o zi din viața ta acolo?

- Echipa noastră din Suedia se focusa pe analiza gazelor din gheața marină. Mergeam pe gheață, foram, aduceam probele, mostrele de gheață, zăpadă și apă marină înapoi la bord. Aveam instrumentele în laboratorul nostru la bord. Apoi începeam să analizăm. 

Între două ore și șase ore lucram pe gheață. Ne întorceam înainte de cină și nu puteam să fim afară după cină. Luam cina, după care aveam o ședință pentru planificarea următoarei zi pe gheață. După terminarea ședinței eu aveam foarte multă muncă de laborator. Continuam în laborator până la 23:00 sau 00:00, în ritm normal.

Dacă aveam probleme cu instrumentele în laborator, trebuia să le repar. Să fii om de știință înseamnă să fii și tehnician, și inginer, și de toate.

-  Ce însemna să te echipezi ca să ieși pe gheață?

- Mi-a luat și 20 de minute doar să mă îmbrac. Pentru că foloseam principiul strat pe strat”. Și mai ales, când lucram la bord avem temperatura camerei de 20-22 de grade, dar când ieșeam pe gheață trebuia să cărăm echipamentul care era greu.

E foarte important să nu transpiri în condițiile respective. E foarte periculos când ești pe gheață, îngheți imediat. Și dacă tu îngheți, atunci reduci munca pe gheață, pentru că într-o echipă, dacă unul îngheață, toți se întorc la bord.

Avem regula numărul 1: Dacă cineva simte frigul puțin, ne întoarcem la bord și întrerupem orice activitate. 

Prima dată îmbrac un strat subțire, ceva care nu ocupă mult spațiu. Materialele pe care mă focusez sunt 100% naturale. După care urmează un pulover de lână și două perechi de pantaloni. 

Nu prea vrei să folosești bumbacul în condițiile respective. Cel mai bine este să îmbraci straturi sau produse din lână, că funcționează foarte bine. Și la primul strat, și la stratul de mijloc.

După care urmează echipamentul - o salopetă specială. Și de ce spun că e specială? Ne protejează de vânt, dar și plutim dacă exista posibilitatea să se spargă gheața și să ajungem în apă. 

- Ce trebuia să faci dacă te întâlneai cu Ursul Polar?

-Dacă vizibilitatea nu este bună și ursul apare lângă tine, există o regulă clară: dacă se află la 30 de metri distanță, tragi să-l omori.
Noi suntem antrenați pentru astfel de situații. Și nu este vorba doar despre acel training, te pun în anumite situații în care trebuie să alergi 100 de metri cu pușca după tine –
care este grea – iar apoi să tragi la țintă. Nu poți trece trainingul fără să tragi și să nimerești ținta de cinci ori, sub presiune. Trebuie să alergi cu tot echipamentul 100 de metri, desigur, fără bocancii respectivi.

Când vezi ursul polar de la 300 de metri, dacă ai vizibilitate, anunți imediat pe toată lumea, pentru că nu ai nicio șansă, aleargă extrem de rapid. Dacă este observat de pe vasul de cercetare, folosim sirena vasului pentru a avertiza echipele din jur. Avem oameni speciali care supraveghează să nu apară urșii polari, în timp ce noi ne aflăm pe teren.

Dacă vizibilitatea nu este bună și ursul apare lângă tine, există o regulă clară: dacă se află la 30 de metri distanță, tragi să-l omori. În acel climat, din cauza mănuşilor groase şi pentru că puşca nu e încărcată dinainte, gloanţele sunt în buzunar. Trebuie să-ţi scoţi mănuşile, să încarci arma, să verifici unde e restul echipei şi abia apoi să tragi.

Din fericire, nu ni s-a întâmplat niciodată să omorâm un urs polar. De obicei, ne adunăm împreună pentru a-i da impresia că suntem masivi și facem zgomote.

Foto: Matthias Jaggi

Educația pentru mediu

- Cum crezi că putem conștientiza mai bine pericolul încălzirii globale din experiența ta?

- Important este să ne educăm și să ne informăm corect despre știință, ce înseamnă climat, ce înseamnă schimbarea climatică și cum ne afectează. 

Cumva observ o perspectivă egoistă, de tipul ,,dacă mi-e bine mie și familiei mele, totul este ok”. De parcă n-ar avea importanță ce se întâmplă în alte zone ale lumii, cu alte familii, cu alte nații, cu alte populații.

Ce facem noi local,  afectează tot globul, de fapt.

- Care sunt principalele cauze ale încălzirii globale pe care le-ai putut identifica sau confirma prin observațiile și cercetările tale?

- Vorbind din punct de vedere geologic, încălzirile și răcirile globale sunt naturale. Sunt cicluri naturale care sunt prezente și le observăm în datele noastre și în proxy-urile pe care le analizăm. Sunt cicluri naturale, dar schimbarea climatică pe care o observăm acum este cauzată de dezvoltarea industrială și dezvoltarea noastră ca specie.

*Proxy-urile (sau indicatorii proxy) sunt variabile indirecte folosite pentru a reconstrui condițiile climatice trecute, conform National Centers for Environmental Information (NCEI). Acestea sunt caracteristici fizice conservate ale mediului care pot înlocui măsurătorile directe.

Pământul, ca planetă, n-are nicio problemă, se va recupera de la o încălzire până la cinci grade. Am avut încălziri mult mai mari în trecutul Pământului. Dar în ceea ce privește oamenii, ca specie, este o altă poveste, mai ales când comunitățile noastre sunt construite de obicei lângă coastele continentelor, deci suntem aproape de mare, vedem foarte multe, mai ales în regiunile polare. Acolo observăm schimbările cu ochiul liber, foarte rapid. Și când am fost la Polul Nord și vara, iarna, cât și în Antarctica, chiar am fost șocată să văd schimbările exagerate de la o zi la alta. Și schimbările sunt super rapide, de la un sezon la altul, de la un an la altul, vedem o încălzire repetată de la an la an.

E de ajuns să ne uităm la ce s-a întâmplat din anii ’80 până în prezent și să observăm continuu: ghețarii se topesc, avem ani extrem de călduroși și asistăm la tot mai multe evenimente extreme, fie atmosferice, fie climatice. De exemplu, canicula din această vară a adus temperaturi de 50 de grade în Spania și Turcia. Aceste fenomene nu sunt izolate; ele vor continua și vor fi amplificate. Mulți spun, „Bineînțeles, este vară, au fost evenimente.” Da, au fost evenimente, dar trendul este clar și alarmant.

Crescând în anii ’80, canicula însemna 30 de grade vara. Acum vorbim de 40, 45, chiar 50 de grade, la doar 20–25 de ani diferență. 

În oceanografie, unde analizăm schimbări la șase până la nouă zecimale, o variație de jumătate de grad sau un grad este extremă. 

La Polul Nord, am văzut specii invazive, tipul de gheață se schimbă și temperaturi de 0 grade în miezul iernii, când ar trebui să fie -30 sau -40. Evenimentele atmosferice sunt șocante, cu fluctuații rapide de la plus 1 grad la minus 40 în câteva zile. Schimbările sunt vizibile cu ochiul liber și arată clar că ceea ce facem local are consecințe majore asupra întregii planete.

- Cum ai explica schimbările climatice unor persoane care nu au studii în domeniu?

- Indiferent de studii, fiecare om poate observa și simți schimbările din jurul său. Uneori, oamenii simpli, cu bun simț, înțeleg mai ușor realitățile din jur decât cei care se bazează doar pe educație formală.

Interesant este că oamenii simpli și fără educație, dar care au common sense, observă și înțeleg lucrurile mult mai ușor decât cei care cred că au cât de cât o educație și că înțeleg lucrurile. Cred că problema e de naivitate, ignoranță și superficialitate.

Cei care au un pic de educație cred că înțeleg anumite principii științifice, dar de fapt nu le înțeleg deloc și vin cu opinii care nu se bazează pe fapte. Aici cred că este problema. 

Nu ai nevoie de o diplomă universitară ca să fii o persoană educată. Te poți autoeduca și poți găsi informația, atât timp cât ești curios.

- Cum le explicăm oamenilor care neagă existența schimbărilor climatice?

- Vorbeam de accesul liber la informație. Toate publicațiile științifice sunt open access, deci oricine le poate citi. E adevărat, nu sunt ușor de înțeles, iar aici apare un decalaj între ceea ce facem noi și cât de clar ajunge mesajul la public.

Noi, oamenii de știință, avem responsabilitatea să comunicăm simplu ceea ce facem și ce descoperim. Totuși, acest decalaj se combină cu interese politice și industriale, care influențează percepția publicului.

Oamenii critici pun întrebări și caută răspunsuri. Dar cei care neagă schimbările climatice pur și simplu nu vor să accepte realitatea. Suntem foarte polarizați și e șocant cât de adâncă a ajuns această polarizare. Că îți place sau nu, astea sunt datele.

- Ce schimbări urgente crezi că ar trebui implementate la nivel global pentru a încetini sau combate încălzirea globală?

- Avem definitiv nevoie de politici globale clare, ceea ce nu se întâmplă. Am foarte mulți prieteni, oameni normali care fac tot posibilul să trăiască într-o lume accesibilă pentru toată lumea și să o protejeze cât mai mult posibil pentru generațiile viitoare.

Desigur, contează și ceea ce facem noi, individual, dar schimbarea majoră trebuie să vină la nivel politic global. Până acum s-au făcut multe încercări de a ajunge la acorduri internaționale și de a le implementa, pentru a reduce nivelul de CO₂ din atmosferă și pentru a menține temperatura Pământului sub control, astfel încât să putem avea o evoluție mai favorabilă pe viitor.

Din păcate, fără presiune și decizii politice ferme la nivel global, e foarte greu să schimbăm ceva. Chiar dacă oamenii de rând reciclează, refolosesc și încearcă să protejeze resursele, impactul rămâne limitat.

Schimbarea apare doar când există presiune și decizie la nivel înalt. De exemplu, dacă un lanț mare de magazine hotărăște să schimbe ambalajele, atunci se vede un impact real. Până atunci, chiar și cu proteste și sute de mii de semnături, nu apare nicio schimbare fără decizie politică sau organizațională.

-
Ce vrei să transmiți tinerilor generații, în special fetelor care vor să studieze și visează la o carieră în științe?

- Eu am început studiile târziu, la 27 de ani. Aste înseamnă că niciodată nu este prea târziu să începi. 

Mentalitatea contează foarte mult, iar aceasta se poate schimba oricând. Vorbim despre plasticitatea creierului. Creierul are o plasticitate extraordinară: poate fi cel mai mare inamic al tău, dar și cel mai bun prieten. Totul ține de ceea ce îți spui: “pot” sau „nu pot”. Trebuie să alegi mereu varianta pozitivă: „pot, chiar dacă e greu, încerc, chiar dacă e greu”. Dacă repeți mereu „nu pot, nu e pentru mine”, atunci creierul te limitează și îți taie din oportunități.

Mentalitatea este esențială pentru a-ți urma pasiunile. Și, în primul rând, nu este niciodată prea târziu să începi ceva nou și nici să îți schimbi drumul. Chiar dacă ai ales o cale, un domeniu sau o carieră, tot poți decide să le schimbi. Spun mereu: schimbarea este bună. 

Iosif Matei

reporter

Sunt student în anul trei deja la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București. Sunt pasionat de film, de haine și de scris. 

Carmen Pavel

reporter

Sunt absolventă de Publicitate la FJSC și urmez un masterat în Jurnalism Tematic. Mi-am început cariera în publicitate cu un job de copywriter, dar curiozitatea pentru lumea presei m-a adus mai aproape de jurnalism. Sunt pasionată de colorat, citit și gătit. Cel mai mult îmi place să fiu pe teren, în rolul de reporter și cred cu tărie că prin comunicare putem înțelege mai bine realitatea din jurul nostru.

CUVINTE-CHEIE

adela dumitrascu polul nord cercetare oceanografie oceanograf cercetator studii maritime