300 de profesori, alumni, mentori, specialiști Teach for Romania și voluntari s-au întâlnit vara asta într-un bootcamp de învățare accelerată, organizat la Școlile Gimnaziale Giarmata din Timiș și Podu Iloaiei din Iași. Peste 600 de elevi i-au cunoscut timp de cinci săptămâni, cât a avut loc evenimentul deja tradiție al Teach for Romania, o organizație care pregătește profesori pentru comunitățile vulnerabile. Participanții au asistat zilnic la lecții, au ținut lecții, au analizat împreună cu mentorul lor comportamentul elevilor, au planificat, s-au consultat cu colegii de cancelarie, au primit și integrează feedback pe baza orelor de predare. Deja un obicei pentru Teach, evenimentul ar putea să stea drept model pentru integrarea profesorilor la început de drum.
Am petrecut și noi o zi cu ei și cu copiii care se întorseseră din vacanța de vară pentru a participa la activități la Școala Gimnazială „Al. I. Cuza” din Podu Iloaiei, localitate la circa 25 de km distanță de Iași.
Imersiunea în viața localității
În centru orașului, la ora 9.00 dimineața, în fața școlii, parchează un autocar din care coboară profesorii care urmează să predea pentru prima oară, din toamnă, sau profesori curioși de formarea practică. Sunt cazați în orașul Iași, la 25 de km distanță, și au venit cu un bagaj mare de curiozități.
„Am trecut de multe ori prin localitate, dar nu am observat mare lucru. Ei bine, astăzi, luând la pas străzile, poposind în curțile unor localnici, am descoperit o comunitate de oameni deschiși, dornici să împărtășească din experiențele lor. Nu am avut așteptări, am luat totul așa cum a venit”, spune Elena Ștefan, educatoare din Botoșani și mentoră în programul Teach.
Au intrat în curtea școlii și imediat după ce s-au semnat pe o prezență, au fost trimiși într-o echipă condusă de către un elev al școlii. În prima zi, profii cunosc cu ajutorul elevilor comunitatea. Ideea este să-și facă o imagine despre cum trăiesc copiii, unde lucrează părinții, cât de închegat este parteneriatul familie-școală, ce activități se fac în comună, ce nevoi are școala.
Au mers pe la iarmaroc, farmacie, magazine, acasă la oamenii din comunitate, la biserică. Elevii au nevoie, dincolo de informații și conținutul de la clasă, și de o legătură strânsă între familia lor și școală. Bunici, părinți, elevi, colegi, toți pot lucra împreună. „Imersiunea în comunitate din această primă zi fizică de Academie m-a ajutat șă cunosc specificul locului, oamenii localității cu poveștile lor. M-a ajutat să îmi fac o imagine de ansamblu despre comunitatea unde voi petrece două săptămâni”, explică Elena.
„Părinții, bunicii copiilor sau alți membri ai comunității ne-au povestit despre activitățile pe care le-au desfășurat în cadrul școlii. Chiar am întâlnit o fostă profesoară a localității, actualmente pensionară, 75 de ani, care ne-a povestit că pe vremuri se învăța într-o cameră a unei case, iar în cealaltă cameră locuia o familie. Condiții greu de imaginat în zilele noastre”, mai spune Elena Ștefan.
Cunoașterea comunității este o condiție esențială pentru ca profesorii Teach for Romania să poată lucra cu adevărat eficient în școlile în care ajung. Așa că prin programul special pregătit, au „gustat” din viața comunității, mergând prin case, întrebând oamenii pe care i-au întâlnit tot felul de curiozități despre viața în comună.
„Oamenii comunității au fost deschiși și ne consideră că fiind un element salvator pentru copiii lor. Văd Podu Iloaiei dezvoltându-se frumos în următorii ani. Știam în mare comunitatea, locuind aproape de acest loc. M-a impresionat blândețea elevilor și strădania părinților și a profesorilor care își unesc puterile în acest parcurs”, povestește învățătorul Cosmin Iacob.
Academia de Leadership și Formare în Educație, organizată de Teach for Romania, este concepută ca un spațiu de învățare colaborativă, mentorat și dezvoltare personală, cu accent pe practică și pe soluții reale pentru provocările din clasă.
„Motivația mea este de a oferi elevilor o educație de calitate. Ce am văzut în comunitate, mă va ajuta în planificarea lecțiilor mele”, menționează învățătorul.
„Cunoașterea principalelor particularități ale comunității Podu Iloaie mă va ajuta în relația directă cu copiii. Cel mai mult m-a impresionat o mamă care, după 17 ani, a luat examenul de Bacalaureat. A plecat din țară după ce a terminat liceul, și-a crescut cele două fete, iar acum vrea să se ocupe și de cariera sa profesională. Tare mândru era și soțul ei”, spune Elena Ștefan, mentor în Teach for Romania.






