Cum se face o vacanță

Am întrebat câțiva elevi care au terminat clasa a XI-a ce planuri au pentru ultima vacanță de vară înainte de finalul liceului, examenul de bacalaureat și așa-zisa trecere spre viața de adult.

03.08.2018

de Irina Tacu, ilustrații de Mircea Pop

O mare parte din vacanță voi învăța, deoarece în toamnă îmi dau SAT-urile și aplic la facultate. Vreau să merg la Film la Ivy League, la Harvard sau la Brown. Acum lucrez la eseuri pentru aplicație. Bacul e cea mai mică grijă a mea.

Cred că cel mai important lucru e să mai stau cu cea mai bună prietenă a mea, care pleacă în SUA în august pentru clasa a XII-a. Ea e foarte rațională și tot timpul mă ține în frâu, îmi spune să nu mai fiu așa nebună. Reușim cumva să scoatem ce-i mai bun una din cealaltă. Ne vedem și învățăm împreună, nu doar mergem în oraș.

În rest, mergem la festivaluri și sper să apuc să filmez un scurtmetraj documentar despre o persoană care face drag în Romania.

Îs cam lame vara asta, dar n-am ce face.

Cred că pentru vacanța perfectă trebuie să găsești un balans, nu e un lucru foarte deștept să te duci să te omori trei luni, că ajungi într-a XII-a și ești pe altă lume. Să faci un plan, să știi ce vrei să faci cu viața ta. Încearcă să fii cât de cât productiv, să nu fie doar distractie. Nu mă refer neapărat la română, geografie, istorie, dar cred că e foarte important să ai o idee principală sau un țel în viață și să lucrezi pentru asta: facultate, job, să te muți din țară sau să petreci restul vieții hoinărind Globul.

(Tania Schouten, trece în clasa a XII-a la Liceul de Coregrafie şi Artă Dramatică „Octavian Stroia”, Cluj-Napoca)

La finalul vacanței o să plec în SUA. Am obținut o bursă prin programul FLEX și timp de 10 luni voi studia acolo și voi sta la o familie gazdă. Așadar, vreau să petrec cât mai mult timp cu prietenii mei și cu părinții, pe care nu o să-i mai văd atâta timp. O să dau un examen de engleză vara asta, CAE, o să găzduiesc un elev de schimb din Franța și timp de o săptămână o să scriem împreună cu o actriță din Franța o piesă de teatru, pe care o să o jucăm la finalul săptămânii.

Pe elevi i-aș sfătui să nu renunțe la pasiunile lor și să le practice pentru că au tot timpul din lume vacanța asta. De asemenea, să citească mult, orice carte le pică în mână. Cititul în vacanță la umbra unui copac nu se compară cu nimic altceva. Să călătorească – și aici nu vorbesc neapărat de vacanțe scumpe: o simplă plimbare cu bicicleta prin județul lor va fi minunată. Să intre în contact cu persoane noi, să-și depășească limitele. Și să se distreze.

(Cătălin Vilae, trece în clasa a XII-a la Liceul Teoretic „Alexandru Ioan Cuza”, Alexandria)

Nu cred că mă gândesc foarte diferit la vacanța aceasta, doar poate nivelul stresului este puțin mai mare, pentru că știu că trebuie să iau niște decizii (în privința carierei) pe care nu le mai pot schimba. Responsabilitatea pare mai mare, pentru că în anii trecuți „viitorul” nu părea atât de aproape.

Pentru că vreau să aplic la o facultate în străinătate, sunt multe lucruri de atins și completat și parcă încep să înțeleg din ce în ce mai bine termenul de „deadline”. Aș vrea să învăț lucruri noi și să încep să experimentez cât mai mult în ceea ce privește regia, pentru că cinematografia este domeniul în care îmi doresc să mă specializez.

Ca planuri de viitor apropiat, sunt intern la un festival de film și voluntar la un ONG educațional unde îmi voi petrece timpul, dar vreau să încep să filmez mai mult pentru propriile proiecte. De asemenea, vreau să încep un sport pe care nu l-am mai practicat de ceva timp – înotul – și să merg cât de des pot la cinematecă.

Poate privesc această vacanță înainte de terminarea liceului și ca pe ultima în care voi simți libertatea și cred că timpul care mi-a mai rămas până la finalul școlii este unul prețios și vreau să îl valorific cât de mult pot.

(Alexandra Paraschiv, trece în clasa a XII-a la Colegiul Național „Mihai Viteazul”, București)

Încerc să abordez puțin diferit vacanța asta, pentru că vreau să dau în afară la facultate și-i foarte posibil să am nevoie de notă bună la Bac (și am unele goluri de umplut). Deci o să fie probabil prima vară în care o să-ncerc să-mi fac un program (cât de cât) și să mai și învăț. Bine, se poate să fie și una dintre puținele veri pe care o să le mai am la dispoziție ca să fac toate porcăriile posibile, deci fac și maraton de festivaluri.

Nu-mi propun să fie cea mai tare vacanță din viața mea, sau mai știu eu, doar o să-ncerc să nu fiu prea reticent la ocaziile pe care o să le am și cumva, să fac de toate, dar mai organizat decât pân-acum. Și să mă îngraș un pic.

(Mihai Feflea, trece în clasa a XII-a la Colegiul Național „Emanuil Gojdu”, Bihor)

Mereu m-am gândit că vara de la sfârșitul clasei a XI-a trebuie să fie cea mai tare, mai ales că în mai am facut 18 ani, deci am și mai multă libertate. Vreau să profit cât mai mult de vara asta și să plec cât mai mult de acasă, să călătoresc oriunde și cu oricine, de câte ori am ocazia – o călătorie poate însemna și o ieșire cu cortul la o pădure din apropiere –, cât timp stau departe de casă și „explorez” sunt fericită.

Mi-am propus și să cunosc oameni noi, vreau să îmi fac mulți prieteni, să încep cursuri de dans și de cățărat și să învăț franceza. Vreau să fiu înconjurată de prieteni dar și să plec singură, să mă regăsesc, am nevoie de puțin timp cu mine pentru că încă sunt confuză în legătură cu viitorul, poate pentru că niciodată nu am stat să mă analizez și să îmi dau seama ce îmi place cu adevărat. Vreau să îmi iau un job să văd cum e să muncești și să te întreții tu. Vreau să mă mut la tata o perioadă pentru că nu am mai stat cu el de la 4 ani. Vreau să îmi fac amintiri, tatuaje și prieteni.

Pentru mine, vacanța a început mai devreme. În 7 iunie am plecat la București, am fost la [festivalul de filme făcute de adolescenți] Super, unde mi-am făcut mulți prieteni noi, printre care Alex, un tip super fain, recepționer la hostelul unde stăteam, și Alexandru și Grecu, cu care m-am întâlnit random în fața unui club și am hoinărit două nopți cu ei prin București. Apoi trebuia să plec la Cluj, însă eu și cu prietenul meu ne-am decis să facem o miniexcursie spontană la Sighișoara, locul l-am ales întâmplător, pur și simplu ne-am uitat pe hartă, apoi am ales un tren și aia a fost, am ajuns în Sighișoara, unde am stat la niște bătrânei foarte de treabă, am făcut și o seară de chitară, au cântat prietenul meu și proprietarul, era foarte drăguț de privit. Am stat la Cluj doar patru ore, cât mi-am dat examenul de teatru ca să mi se poată încheia mediile, apoi am luat un autocar spre Sibiu, unde am fost voluntar video la Festivalul Internațional de Teatru. Am văzut niște spectacole geniale pe care nu cred că aș fi avut ocazia să le văd în alte contexte, mi-am făcut prieteni, m-am reîntâlnit cu prieteni vechi, am cunoscut regizori și directori de festivaluri, am luat interviuri și am filmat conferințe.

A urmat o săptămână acasă, după care am plecat cu prietenul meu în Polonia, apoi Berlin și Olanda, unde am stat 10 zile – un fel de EuroTrip pe care noi am plănuit să îl facem cu banii ce i-am primit de majorat. O să merg și la Summer Well în august și în funcție de buget poate ajung și în Vamă. Tot ce fac pare super scump, însă nu primesc niciun ban de la ai mei, mi-am strâns de la începutul anului trecut bursa și alocația, plus banii de ziua mea, și mai am și un borcănel unde pun 1 leu în fiecare zi... Într-un an strângi 365 fără niciun efort. Dacă îți place să călătorești, nu e așa greu să o faci.

O vacanță faină poți să o faci absolut oriunde, în alte țări, la țară la bunici sau chiar la tine acasă. Ce e important e să ai oameni frumoși în jurul tău. Cam totul depinde de persoanele pe care le ai alături și de atitudinea ta, nu trebuie să îți faci așteptări prea mari, dar trebuie să fii pozitiv și să treci peste probleme ca și cum ele nu ar exista. Ai pierdut trenul? Ia altul și poate îți faci noi prieteni pe tren. Nu ai cu cine să ieși? Uită-te la un film fain din care probabil ai de învățat multe. Nu prea există o vacanță perfectă, dar există vacanța în care tu te simți bine și ești fericit, fă-ți amintiri, asta contează. Și e foarte important să ai curaj să riști să faci ceva ce nu ai mai făcut până acum.

(Sara Pongrac, trece în clasa a XII-a la Liceul de Coregrafie și Artă Dramatică „Octavian Stroia”, Cluj-Napoca)

Irina Tacu

Reporter

Scrie pentru DoR și decatorevista.ro de trei ani.

Mircea Pop

Ilustrator

Îi este mai greu să scrie astea două rânduri despre el decât să deseneze o carte.

CUVINTE-CHEIE

elev studiu vacanță

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies