Dosar cu șină

Dosar cu șină

În luna mai încercăm să înțelegem mai bine cum se traduce „influența sistemului” în viața de zi cu zi a școlilor.

06.05.2019

De Nicoleta Coșoreanu

În discursul public, „sistemul” e centrat pe nevoile elevilor. Totuși, elevii sunt cei mai influențați de schimbări și suferă direct de pe urma lor. Tot „sistemul” ar trebui să creeze cadrul în care profesorii să fie formatorii de care elevii au nevoie. În realitate, profesorii învață să navigheze sistemul atunci când vor să-și pună elevii pe primul loc, înaintea recompenselor aduse de dosare. Într-un „sistem” eficient, profesorii și părinții colaborează pentru binele elevilor. Însă ce facem când declarațiile ministrului educației contribuie la diviziunea dintre cele două grupuri? Și cum mutăm atenția de la conversațiile de suprafață despre schimbări de moment ale „sistemului”, care nu fac însă decât să contribuie la incertitudine și instabilitate?

În cadrul Strategiei 2020, adoptată de Uniunea Europeană în 2010, fiecare stat membru și-a stabilit obiective proprii în domeniul educației. Printre angajamentele României s-au numărat o rată a abandonului școlar de maximum 11,3%, investiții mai mari în cercetare și dezvoltare și mai mulți absolvenți ai învățământului superior. Una dintre cele mai discutate știri din prima săptămână a lunii a fost aceea că România nu va îndeplini niciunul dintre obiectivele din domeniul educației, conform unui raport Eurostat.

De unde pornim însă discuția despre schimbare? Ce obiective realiste pot fi propuse pentru progresul sistemului românesc de învățământ? Și cum ajungem la o reformă sustenabilă, în care sistemul lucrează pentru oamenii din școală? 

Tema lunii, „Dosar cu șină”, am ales-o cu gândul la un sistem blocat de birocrație, aflat într-o continuă reformă legislativă, în care singura constantă pentru cei implicați direct este instabilitatea și impredictibilitatea. Pe parcursul lunii, vom vorbi despre instituții și cum funcționează ele, despre schimbările din minister, despre discursul public referitor la reforme, dar și despre efectele concrete pe care deciziile din sistem le au asupra oamenilor școlii și a muncii lor.

Dacă vrei să ne povestești despre schimbările din sistem și cum le-ai resimțit tu sau cum s-au tradus ele în viața de zi cu zi din școală, scrie-ne la redactie@scoala9.ro.


Citește toate articolele lunii mai, despre cum ne afectează deciziile din sistemul de educație.

Nicoleta Coșoreanu

Reporter

Exploratoare de sisteme. Ale celor de legi, în educație, și ale celor de joc, în sport.  

CUVINTE-CHEIE

dosar_cu_șină sistem educatie

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile