Empatia, umorul, răbdarea sunt lucrurile pe care le apreciază cel mai mult elevii la profesorii lor. „Ne motivează, ne inspiră și ne ascultă părerile”

Empatia, umorul, răbdarea sunt lucrurile pe care le apreciază cel mai mult elevii la profesorii lor. „Ne motivează, ne inspiră și ne ascultă părerile”

Peste 200 de elevi din țară și-au spus părerea, într-un sondaj lansat în vară de Școala 9, despre sistemul de învățământ românesc. Astăzi, la început de an școlar și de Ziua internațională a Profesorului, publicăm opiniile lor despre calitățile pe care le apreciază cel mai mult la dascăli, dar și despre lucrurile care le displac la ei.

05.10.2023

Redacția Școala 9

Am lansat chestionarul „Dragi elevi, ce fel de școală vă doriți?” de Ziua Copiilor la care au răspuns copii și adolescenți de la 10 până la 19 ani, elevi de gimnaziu și de liceu. I-am întrebat despre programa pe care și-ar dori-o, disciplinele noi pe care le-ar vrea în curriculă, calitățile, dar și cusururile pe care le observă la dascăli.

În opinia copiilor, școala ideală are materii actualizate, profesori implicați, băi curate și dotări moderne. Ce nu le place la școală sunt lipsa activităților extrașcolare și programa neadaptată.

În acest al treilea episod, publicăm răspunsurile la alte două întrebări: ce calități apreciază cel mai mult la profesorii lor și ce nu le place la ei?

Între timp, am lansat și un chestionar dedicat profesorilor, în care aceștia sunt invitați să-și spună părerea despre sistemul educațional, ce funcționează bine, ce nu și cum arată, de la catedră, schimbările aduse de legile educației.

„Apreciez foarte mult profesorii care au simțul umorului”

Aproape jumătate dintre răspunsurile date de elevi menționează înțelegerea, empatia și răbdarea la calitățile pe care le apreciază cel mai mult la dascălii lor. Le mai place când profesorii au simțul umorului, sunt înțelegători și se asigură că toți elevii din clasă înțeleg o lecție sau o problemă înainte să o predea pe următoarea.

„Îmi place când poți avea încredere în ei și nu trebuie să îți fie frică de ei sau că spui ceva greșit. Și când părerea ta chiar contează. Să aibă răbdare”, spune un elev.

„Apreciez foarte mult profesorii care au simțul umorului și pur și simplu poți discuta orice cu ei, oricând. Apreciez foarte mult profesorii care se străduiesc ca toți elevii lor să înțeleagă tot ce au predat”, a scris altcineva.

Pentru copii, contează mult când cadrele didactice îi ascultă și „ne tratează ca pe oameni, nu ca pe roboți”, când iau în considerare părerea lor. „Implică cât mai mulți elevi în discuții și au ore interactive”, este mesajul unui elev.

„Mereu ne răspund la întrebările pe care le punem frumos, fac chestii care sunt legate de noi și ne întreabă”, a notat altul.

Care sunt calitățile pe care le apreciezi la profesorii voștri?

Elevii au răspuns*:

  • Deschiderea în a ne prezenta fiecare lucru care se întâmplă nelăsând să luăm minciunile din media. Modul în care îmbină predarea materiei cu practica de zi cu zi. Modul în care ne fac să înțelegem gravitatea unei probleme. Prietenia cu care ne întâmpină în fiecare oră. Posibilitatea de a-i contacta la orice oră pentru orice problemă întâmpini la temă sau în viață. Modul în care ne înțeleg oboseala acumulată la celelalte ore schimbându-și programa orei într-un mod în care noi să putem percepe informația în ciuda oboselii. Toate aceste calități se găsesc la foarte puțini profesori, dar eu am avut norocul să îi am și să mă bucur de predarea lor.

 

  • Când sunt buni pedagogi, când știu cum să se facă plăcuți și când sunt zâmbitori. Când înțeleg că suntem o generație nouă, cu noi așteptări și abordează totul într-un mod atractiv. Când știu cum să explice pe înțelesul nostru și când ne dau să facem activități mai captivante precum proiecte de creativitate, proiecte de echipă, ore în aer liber, vin și ne prezintă prin filmulețe unele lucruri. Când sunt oameni care ne motivează și ne inspiră și când ne ascultă părerile.

 

  • Dăruirea, caută informații care nu intră în programă, dar sunt utile sau extrem de utile pentru materia lor, sacrifică din timpul lor să ajute elevii pe gratis pentru diferite examene sau îi îndrumă în cadrul proiectelor.

 

  • Se distrează cu noi, ne învață într-un mod distractiv, nu sunt stricți, ne spun că sunt mândri de noi sau pur și simplu zic „bravo!” când luăm note mari și fac glume cu noi.

 

  • Pasiunea față de ceea ce predau și pasiunea de a face cunoscut și altora ceea ce știu ei. Dragul de copii, entuziasmul, acceptanța, deschiderea.

 

  • Unii stau să îți explice blând, poți forma o prietenie cu ei și poate ajunge o clasă mai bună cu ajutorul lor

 

  • Transparența, explicarea lecțiilor și de două ori dacă e cazul, faptul că mai fac glume la ore.

 

  • Sunt apropiați de noi și se asigură că am înțeles toți, ne explică clar și sunt răbdători.

Nu le place când profesorii fac diferențe între elevi și lucrează doar cu „cei mai buni”

Ce nu le place, în schimb, elevilor, este că unii dintre profesorii lor au „elevi preferați” și lucrează la clasă doar cu ei, cu „cei mai buni”, în loc să se concentreze și pe cei care înțeleg, poate, mai greu. Se simt încolțiți, spun ei, și demoralizați când unii dascăli „ne spun că elevii au prea multe drepturi și că profesorii nu au niciun drept”. 

„Unii se cred mai presus decât elevii și spun că doar ei au dreptate. Fac diferențe între elevi. În loc să îi ajute să crească ei îi trag mai mult în jos”, afirmă un elev.

„(Nu îmi place, n.r.) că consideră materia lor cea mai importantă, nu organizează activități practice, predau mult și se așteaptă să reținem tot cuvânt cu cuvânt”, adaugă un altul.

Ce anume îți displace la unii dintre profesorii tăi?

Ce au răspuns elevii*:

  • Sunt unii (profesori, n.r.) care ar trebui să mai diversifice. Da, nouă ne place tehnologia, ăștia suntem, chiar dacă adulților nu le convine. În online, unii profesori au folosit aplicații care mi s-au părut super. Să le folosească și fizic, se poate, avem telefoane și net la purtător. Și să predea ca și cum am fi și noi în clasă. La unele ore, singurul dialog cu noi e atunci când ne ascultă. Am și profesori care diversifică, ne întreabă, ne fac să contăm în predare. Deci se poate, nu e ca și cum așa e predarea, pur și simplu, și nu e nimic de făcut.

 

  • Faptul că fac mișto de noi, că pe cei cu bani încep să îi ridice în slăvi, iar de restul râd că suntem săraci, faptul că fac multe diferențe între copii, urăsc faptul că unii dintre ei jignesc aiurea, iar alții întreabă într-un mod posesiv de viața ta personală de față cu toți colegii. Și nu toți suntem așa de deschiși să le zicem lucrurile personale din viața noastră.

 

  • Atitudinea cu care ne tratează pe noi, generația Z, care spun ei că am fost crescuți în puf și nu știm ce înseamnă să muncim. Sunt de asemenea irascibili și nu știu să-și adapteze orele pentru elevii cu probleme de concentrare, ADD sau ADHD ca mine.

 

  • Nu se adaptează lumii moderne, nu știu să se apropie de elevi, să-și prezinte materia într-o manieră atractivă, care să nu fie doar predat-memorat-testat în forma plictisitoare și agasantă cu care mulți ne-am întâlnit la școală.

 

  • Faptul că în momentul în care îmi spun părerea și sunt îndrăzneață, anumiți profesori o iau în alt mod și încep să mă considere o persoană impertinentă din cauza curajului meu de a-mi expune părerea.

 

*Unele răspunsuri au fost scurtate și corectate.

Foto: Shutterstock

Școala9

Redacția

Redacția Școala9

CUVINTE-CHEIE

ce_vor_elevii chestionar

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile