Ministerul Educației, Ministerul Afacerilor Interne și ANCOM, triunghiul instituțional care nu reușește să aplice legea referitoare la furtul academic

Ministerul Educației, Ministerul Afacerilor Interne și ANCOM, triunghiul instituțional care nu reușește să aplice legea referitoare la furtul academic

Chiar la jumătate de an după ce noua Lege a Educației a intrat în vigoare cu modificări care să oprească afacerile cu plagiate, site-urile vând lucrări academice nestingherit. Amenzile s-au mărit doar pe hârtie, n-are cine le da, ne-a explicat Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații care ar trebui să închidă aceste platforme.   

18.12.2023

de George Herlaș Ilustrație: Alina Marinescu

Copiatul în mediul academic pare mai ușor decât oricând, atunci când ai la dispoziție programe de inteligență artificială, resurse aproape nelimitate pe internet sau oameni dispuși să te ajute. Școala 9 a documentat cât de ușor poate fi să-ți faci o lucrare de licență, cu ușurința cu care îți faci orice cumpărătură în online, și cum unii oameni s-au îmbogățit din aceste afaceri, care, potrivit legii, sunt fapte contravenționale. Totuși, acest business funcționează de zeci de ani fără ca nicio instituție să-i oprească. 

La 6 luni după ce Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a aflat de la Școala 9 că, potrivit proiectului de Lege a Educației, este responsabilă de închiderea site-urilor care vând proiecte academice pe internet, niciun site nu a fost închis. 

Între timp, președintele Klaus Iohannis a promulgat noua lege la începutul lui iulie printr-o ceremonie fastuoasă, cu oficiali și miniștri. De atunci, unele articole sunt într-o continuă schimbare, chiar dacă legea a avut înainte de promulgare peste 500 de amendamente. 

ANCOM nu poate constata fapta contravențională și nicio altă instituție nu are această atribuție

„Se autorizează Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații să identifice și să oprească imediat funcționarea site-urilor care promovează oferte de vânzare sau punerea la dispoziția persoanelor fizice, contra cost, a materialelor prevăzute la alin. (3)”. Așa sună la momentul actual prevederea din lege.

Într-un răspuns pentru Școala 9, ANCOM spune că acest articol este incomplet, dat fiind faptul că nu este menționată autoritatea care trebuie să constate fapta ilicită, vânzarea de lucrări și proiecte academice: „ANCOM nu este autoritatea competentă să constate și să sancționeze fapta contravențională”. 

Sesizări legate de funcționarea acestor site-uri au primit. Au fost trei la număr, înaintate de persoane fizice. Doar că instituția nu le-a redirecționat către alte instituții care ar putea să facă ceva, ci, potrivit ANCOM, „a răspuns în termenul legal persoanelor fizice care au formulat aceste solicitări, aducându-le la cunoștință aspectele prezentate și în răspunsul transmis către dvs.”, se arată în răspuns. Mai precis, Autoritatea le-a răspuns că nu este în măsură să le rezolve solicitările. 

Secretarul de stat pentru învățământul superior nu a mai răspuns solicitărilor Școala 9

În timp ce ANCOM a găsit această neregulă a legii, singurul răspuns al secretarului de stat pentru învățământul superior Gigel Paraschiv a fost că „Ministerul Educației nu poate controla ce se întâmpla în online”. Apoi, secretarul nu a mai răspuns reporterului Școala 9.

Secretarul de stat Gigel Paraschiv nu i-a mai răspuns reporterului Școala 9 Foto: Hepta

În același răspuns, ANCOM ne-a expus proiectul de lege prin care se cere modificarea articolului referitor la vânzarea de proiecte academice, înaintat de două luni la Senat. Practic, instituția cere să fie adăugat un articol care spune „Constatarea contravenției și aplicarea amenzilor contravenționale prevăzute la alin. (5) se fac de către ofițerii sau agenții de poliție din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, care au competențe în domeniu, la solicitarea motivată a instituției de învățământ superior”. 

Care ar trebui să fie drumul închiderii site-urilor care vând proiecte academice

Mai precis, drumul închiderii unui site care vinde „lucrări cu scopul de a fi folosite ca lucrări științifice, referate, proiecte, lucrări de absolvire, de licență, de diplomă, de disertație sau de doctorat” ar fi acesta:

  • o universitate trimite solicitare către poliție în care reclamă un site;
  • polițiștii constată fapta ilegală și dau amenzile;
  • dacă cei care dețin site-ul nu îl închid, ANCOM o poate face la solicitarea MAI.

„În opinia ANCOM, aceste amendamente corectează deficiențele mai sus exprimate”, adaugă autoritatea în răspunsul către Școala 9.

Întrebată ce se întâmplă la momentul de față cu cele trei solicitări de închidere a site-urilor, ANCOM ne-a răspuns că nu se poate face, practic, nimic: „În ceea ce privește autoritatea competentă să constate contravenția [...] având în vedere forma actuală a actului normativ menționat, ANCOM nu a putut identifica această autoritate”.

Școala 9 a contactat și Ministerul Afacerilor Interne în luna iunie a acestui an, înainte de promulgarea noii Legi pentru a afla dacă au primit vreo plângere legată de plagierea licențelor, disertațiilor sau alte reclamații legate de furt intelectual. Poliția ne-a spus că nu are datoria de a ne prelucra aceste date: „Legea nr. 544/2001 nu impune nici unei instituții să prelucreze informațiile deținute pentru a furniza celor interesați un fel de statistici «a la carte»; ci se referă doar la furnizarea informațiilor în forma în care sunt deținute de instituție”.

„Interpretarea contrară ar face ca activitatea de furnizare de informații să devină mult prea împovărătoare pentru instituția publică, fără nicio justificare în scopul pentru care a fost reglementat liberul acces al cetățenilor la informațiile de interes public”, ne-a mai transmis Ministerul Afacerilor Interne.

2 milioane de rezultate pe Google și îngrijorările ANCOM

Între timp, în ultimele cinci luni au crescut cu mai mult de 500.000 rezultatele de pe Google furnizate când cauți „licențe la comandă”, ajungând la aproape două milioane, iar cei care care se ocupă cu această afacere afirmă că ceea ce fac ei nu este ilegal.

„Serviciile oferite de către noi nu intră sub incidența acestui articol. Clienții noștri declară la momentul plasării comenzii că nu vor prezenta materialele primite la facultate, în fața unei comisii de examinare, în fața profesorilor sau terte persoane în nume propriu. Noi nu urmărim și nu putem urmări modul în care clienții noștri folosesc materialele primite”, este unul dintre răspunsurile celor implicați în business-ul pe care îl promovează pe internet drept „licențe la comandă”.

Astfel, fără ca nicio instituție să-i verifice, afacerile merg în continuare, deși legea spune că amenzile sunt cuprinse între 100.000 și 200.000 de lei. Aceste sume reprezintă doar o zecime din profitul unor astfel afaceri. 

„În final, vă asigurăm că suntem conștienți de preocupările legate de acest fenomen și împărtășim aceeași îngrijorare cu privire la respectarea legislației în vigoare”, încheie ANCOM răspunsul oferit la întrebările Școala 9. 

 

Dacă aveți o sugestie de articol, temă pe care să o abordăm sau o observație legată de acest material, vă rugăm să ne scrieți pe adresa redactie@scoala9.ro. 

George Herlaș

reporter

George Herlaș este student la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București și s-a alăturat echipei Școala 9 pentru că spune „da" oricărei provocări. Prin jurnalism, vede o misiune de a aduce valoare cititorilor și întregii comunități.

CUVINTE-CHEIE

licente disertatii furt academic ancom ministerul educatiei ministerul afacerilor interne

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile