Părinți puși să cumpere produse de curățenie, îngrijitoare cu salariul scăzut. Din odiseea trecerii creșelor de la primărie la inspectorate

Părinți puși să cumpere produse de curățenie, îngrijitoare cu salariul scăzut. Din odiseea trecerii creșelor de la primărie la inspectorate

Doi părinți de la creșa „Sfântul Andrei” din Sectorul 5 al Capitalei acuză mai multe probleme după ce instituția a fost preluată de inspectoratul școlar, subordonat Ministerului Educației (ME). Aceștia spun că au început să primească liste cu diverse cumpărături, de la șervețele la detergenți, iar personalul s-a înjumătățit. Îngrijitoarele susțin că au fost mutate inițial la o altă creșă din sector care nu era încă deschisă și că salariul le-a scăzut cu aproape o treime. Conducerea instituției și inspectoratul școlar neagă acuzațiile. ME a preluat 199 de creșe anterior gestionate de primării.

06.01.2023

de Andreea Archip

Ioana* lucra la Creșa „Sfântul Andrei” din Sectorul 5 al Capitalei de 14 ani ca infirmieră. La evaluarea din toamnă a fost notată cu „foarte bine”. Mai avea un an până la pensie și era mulțumită de locul de muncă. Până în această toamnă, când creșele au trecut de la administrațiile locale la Ministerul Educației, adică în subordinea inspectoratelor școlare. Atunci a fost chemată de noua conducere să-i spună că va fi detașată. 

„Ne-au dat la o creșă care se numește «Brândușa», făcută pe lângă o grădiniță, care nu era încă dată în folosință și atunci ne-au preluat la o grădiniță. Nu ne-a explicat nimeni atunci de ce ne-au dus la o creșă care nu funcționa și de ce ne-au băgat într-o grădiniță unde dublăm personalul deja existent”, spune femeia. 

Creșa „Brândușa” fusese inaugurată festiv în 2020, de fostul primar de sector Daniel Florea, alături de primarul general de atunci Gabriela Firea. A devenit funcțională abia în toamna lui 2022, așa că până la urmă Ioana a fost remutată acolo.

Femeia este supărată și fiindcă se atașase de copiii de la fosta creșă, dar și că i s-au micșorat veniturile. De la un salariu de 2700 de lei, aceasta a ajuns la 2000 de lei lunar net. Asta pentru că în organigrama sistemului de învățământ nu există funcția de infirmieră. Prin urmare, toți cei care lucrau ca infirmiere au devenit îngrijitoare cu salariul aferent.

„Stau mereu cu grijă”

Plecarea unei părți din personal de la „Sfântul Andrei” a nemulțumit doi părinți care au copiii acolo. „Sunt o îngrijitoare și o educatoare pe tură. Eu aveam mare încredere în doamnele acelea fiindcă aveau experiență și acum mare parte dintre ele au plecat. Stau mereu cu grijă”, spune o mamă care și-a dorit să rămână anonimă. „Înainte erau trei îngrijitoare și un educator la grupă, erau uneori și patru îngrijitoare, dar cel puțin două erau mereu. Noul personal are și mai puțină experiență”, spune și celălalt părinte.

Mai mult, aceștia sunt revoltați și că au primit liste cu produse pe care să le cumpere, lucru care anterior nu se întâmpla. 

„Șervețele umede – 2 pachete, șervețele uscate – 2 pachete, prosoape de hârtie – 2 role, hârtie igienică – 4 role, săpun lichid – 1 bucată, unguent – 1 bucată la 3 luni, spirt – 1 bucată/lună, domestos – 1 bucată/3 luni, igienol – 1 bucată/2 luni” scrie pe „lista de cumpărături” trimisă către părinți.

„Ce obligație am eu să-ți cumpăr ție Domestos să ștergi holurile? Știu de la alți părinți care au copiii la grădinițe că trebuie să cumpere săpun, șervețele, hârtie igienică, așa e regula. Deci așa va fi și la creșe de acum, de când au fost preluate? Ne-au zis că până se face bugetul așa va fi. Vom vedea”, spune una dintre mame.

lista cumparaturi cresa

Directoarea creșei: „Activitatea se desfășoară normal”

Directoare creșei Roxana Haiden neagă acuzațiile. „Nu am cerut niciun ban, dacă cineva spune lucrul acesta să dea cu nume și prenume dacă au bani ceruți”, a spus aceasta pentru Școala 9. Mai mult, afirmă că nici cu personalul nu au o problemă. „Sunt cât trebuie, cât ni s-a dat la ștatul de funcții. Dânșii erau supradimensionați și noi nu avem în nomenclator angajații pe care îi aveau dânșii. Selecția personalului nu am făcut-o noi, a făcut-o DGASPC-ul (Direcția Generală pentru Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 5)”, spune directoarea.

Nu erau angajații mei la momentul acela, nu puteam să fac eu selecția, DGASPC au făcut selecția și noi am primit lista exact pentru ștatul nostru de funcții, nume prenume și angajare. Activitatea se desfășoară normal. - Roxana Haiden, directoarea creșei „Sfântul Andrei”

Același lucru susține și Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB), că la „Sfântul Andrei” „nu există deficit de personal” și că „nu a fost solicitat sprijin financiar de la părinți pentru achiziționarea de produse de curățenie.”

DGASPC Sector 5 nu a răspuns solicitării Școala 9 de-a explica felul în care au selectat personalul.

„S-a constatat un deficit relativ de personal”, spune Ministerul

Ministerul Educației a preluat 199 de creșe de la autoritățile locale. În luna august, fostul ministru al Educației califica preluarea creșelor drept „un succes”, fiindcă au reușit să crească numărul de copii înscriși.

Totuși, în această toamnă, și liderii sindicali au semnalat problemele cu personalul către ISMB. „Colegele stau într-o zonă de incertitudine extrem de mare în momentul de față. Nu știu data de la care vor fi preluate în mod cert, ce funcții și ce salarii vor avea”, spunea, pentru Edupedu.ro, Lucian Puiu, secretar general al Federației sindicale Columna.

Într-un răspuns pentru Școala 9, Ministerul Educației recunoaște că există o problemă cu personalul, dar la educatori-puericultori, nu la personalul auxiliar. „După preluarea a 199 de creșe de la autoritățile locale s-a constatat un deficit relativ de personal pentru funcțiile de educator puericultor și, în acest sens, pentru anul școlar 2022-2023, Ministerul Educației va suplimenta cifra de școlarizare alocată calificării de educator-puericultor în liceele cu profil pedagogic”, au răspuns oficialii de la minister.

În ceea ce privește salarizarea personalului, care în unele cazuri pierde și până la 40% din leafă, Ministerul spune că acestea sunt „stabilite prin lege” și „calculate conform costului standard per antepreșcolar”.

Ca reacție la faptul că la creșa din sectorul 5 părinților li s-a cerut să cumpere produse de igienă, Ministerul Educației face o trimitere la regulamentul de organizare și funcționare a școlilor care spune că unitățile de învățământ pot obţine venituri proprii „din taxe, donaţii, sponsorizări sau din alte surse legal constituite.” 

„În concluzie, contribuția părinților la fondurile unității de învățământ și al clasei nu este obligatorie. Părinții se pot constitui în asociații cu personalitate juridică, astfel încât pot hotărî și pot efectua achiziții și servicii, dar numai în condițiile expuse mai sus”, conchide Ministerul. 


*Numele infirmierei a fost schimbat pentru a-i proteja identitatea. 

Andreea Archip

editor coordonator

A terminat Facultatea de Jurnalism la Iași. A fost redactor-șef la „Opinia Studențească”. În 14 ani de presă, a lucrat la Evenimentul Zilei, Adevărul, TVR - Departamentul Știri, Digi 24 și Libertatea, unde este reporter și în prezent. A lucrat așadar în presă scrisă, televiziune și online. Domeniile de interes au fost mereu din domeniul social: educație, drepturile omului, sănătate. 

CUVINTE-CHEIE

crese, preluarea creselor, cresa sfantul andrei sector 5, ministerul educatiei

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile