Părinții care refuză să-și trimită copiii în școală: „Nu e preocupare pentru sănătatea elevilor”

Părinții care refuză să-și trimită copiii în școală: „Nu e preocupare pentru sănătatea elevilor”

Cei mai mulți părinți se bucură că ies din școala virtuală copiii lor și intră în clase de astăzi, după o vacanță de o lună. Orele cu prezență fizică îi îngrijorează însă pe restul: se întreabă cum o să-i afecteze COVID-19 pe elevi în caz că se îmbolnăvesc, dar și cum o să se protejeze ceilalți din familie, dacă virusul va ajunge de la școală în casele lor. Încă nu se simt în siguranță. Tatăl unui elev, administratorul unui grup de Facebook dedicat părinților, spune că înainte de vacanța prelungită de primăvară au atras atenția că se încalcă măsurile anti-coronavirus în anumite școli, dar nu au fost ascultați. 

05.05.2021

de Medeea Stan

La finalul lui aprilie, în grupurile părinților de pe Facebook erau tot mai multe dezbateri despre întoarcerea copiilor în școli. Să-i lase sau nu la orele cu prezență fizică? Sunt în siguranță ei și ceilalți membri ai familiei? Unii părinți s-au săturat de școala online, pe alții îi îngrijorează că s-ar putea îmbolnăvi elevii și chiar că vor transmite virusul în familie, inclusiv celor vaccinați. Câțiva își lasă însă copiii să hotărască. Cei sub 16 ani încă nu se pot vaccina, căci nu s-au făcut destule teste în categoria asta de vârstă. Dar vaccinul Pfizer ar putea fi folosit din iunie și pentru cei între 12 și 15 ani. 

Zeno Șuștac, tatăl unui elev de clasa a II-a din București și avocat, a creat pe Facebook, la începutul pandemiei, un grup pentru părinții din țară pentru că, spune el, din cauză că îndemna la responsabilitate și scria despre nevoia de a-i proteja pe cei din jur a fost exclus din niște grupuri asemănătoare.  

Una dintre dezbaterile recente din comunitatea online construită, „Părinții elevilor din România”, cu aproape 6.000 de membri, a fost chiar pe tema revenirii elevilor în clase. Ministerul Educației vrea să cheme copiii la școală în funcție de rata de infectare din localități și să nu se mai bazeze pe cursurile online. Unde e sub 1 la mia de locuitori, se întorc toți elevii în școală, iar unde depășește, doar cei din învățământul primar și clasele terminale. Elevii cu boli cronice în familie vor continua să învețe la distanță. 

„Ministerul Educației doar a mimat consultarea cu părinții de-a lungul timpului”, spune Șuștac. „Dacă voia o consultare reală, nu apela la ONG-urile constituite cu titulatură pompoasă care cuprinde și sintagma «părinți». Ar fi făcut-o prin intermediul școlilor sau ar fi fost o consultare publică transparentă pe site-ul Ministerului”.  

E de părere că unele ONG-uri – nu dă nume – care susțin că reprezintă interesele părinților sunt de fapt „instrumentele politicului”, pe când celor echilibrate le lipsește vizibilitatea. Nu se simte reprezentat de acele asociații și, împreună cu alți părinți, ar vrea să înființeze în viitor un nou ONG. 

 

De ce susține părinții care vor să poată alege între online și clasă

„Principala nemulțumire a părinților cu care am discutat a fost că nu s-a acordat dreptul de opțiune. Nu sunt împotriva deschiderii școlilor, dar sunt pentru acest drept. Vrei să-ți expui copilul? Consideri că poate învăța doar într-o sală de clasă și nu prin tehnologia online? E alegerea ta”, spune tatăl. Altfel, toate familiile și-ar asuma involuntar riscuri, crede el. 

Părinții se tem de transmiterea virusului acasă, dacă se infectează cumva copiii. Șuștac se gândește și la necunoscutele despre cum îi afectează boala COVID-19 pe copii pe termen lung. Dincolo de cei internați la terapie intensivă, spune tatăl, unii au avut febră chiar și două săptămâni și încă nu se știu efectele asupra organismului după o asemenea experiență. În plus, în clasă, spune el, elevilor le-ar fi dificil să se concentreze cu masca de protecție. 

Când studiau în școală, adaugă Șuștac, părinții scriau în grupul online că profesorii și personalul auxiliar din unele școli încălcau normele sanitare. Bărbatul ține minte că, deși au trimis cazurile către inspectorate și Ministerul Educației, nu s-au făcut publice și nu s-au rezolvat. „Nu e preocupare pentru sănătatea elevilor. Nu avem nici măcar numărul celor care au avut COVID (n.r. – de la începutul pandemiei)”, spune el. „Nimeni nu a înțeles această vacanță de o lună, în condițiile în care puteam să funcționăm în online. Ruperea de procesul educațional cu certitudine dăunează și sănătății mintale”. 

Din discuțiile cu alți părinți, a aflat că unii nu ar vrea să-și lase copiii fizic la ore, chiar dacă sunt sănătoși. În ultimele zile de școală, înainte de vacanța de-o lună, spune că părinții trimiteau mesaje ba că o clasă dintr-o anumită școală primește copii răciți, ba că în alta cineva din familie are COVID, dar copilul vine oricum la școală.  

Fiul lui e la o instituție publică din București și învață de-acasă din martie 2020, iar pentru că are o boală cronică, poate studia la distanță în continuare. Dar n-a stat izolat din primăvara anului trecut, ci s-a jucat cu alți copii, însă cu mască. 

Șuștac înțelege situația celor care n-au conexiune la internet și acces la tehnologie, dar crede că Ministrul Educației era obligat să le asigure toate astea după mai bine de un an de la izbucnirea pandemiei. 

 

„Sunt la fel de expuși”

„Fiica mea este cu probleme medicale. Așa că atâta timp cât nu se pot vaccina copiii sub 16 ani, nu vor merge la școală nici ea, nici fratele ei. Noi, părinții, ne-am vaccinat tocmai ca să o protejăm pe ea”, a scris o mamă din Baia Mare în grupul de Facebook „Părinții elevilor din România”. 

O femeie din Craiova, și ea mamă a doi copii, a explicat în comentarii că în clasa fiicei sale din învățământul primar nu se poartă masca întotdeauna: „Am și poze doveditoare”.

Mihaela Dragu din Constanța refuză să-și trimită fiul la școală momentan. „Lupta cu acest virus nu s-a terminat. Nu știe nimeni cât am tras cu sănătatea acestui copil. După o simplă viroză l-am avut internat în spital. La gripă, la fel”, îmi povestește la telefon. „Am o boală cronică autoimună, am luat adeverință de la medicul de familie și am dus-o la școală”. 

Diana Iordache, mama unui elev din București, îmi spune că, din perspectiva ei, cei mici „sunt la fel de expuși la virus, care circulă în continuare liber cu toate variantele lui” și că școala cu prezență fizică „va continua să reprezinte un risc epidemiologic public”. 

 

„Copiii mei au luat în serios școala online, pentru că și eu am făcut asta”

Ioana Moldovan, fostă prezentatoare ProTV, e unul dintre părinții care n-au vrut să-și asume riscuri. După primele cazuri de COVID din România, a anunțat școala – încă nu începuseră online – că își ține acasă cei doi fii. Se documentase și se gândea că lucrurile se vor înrăutăți și la noi. „Băiețelul unui prieten a făcut o formă gravă de COVID, încă e în spital”, spune ea. „Nu-i sunt recuperați plămânii în totalitate”.

Unul dintre copiii ei este în clasa a VI-a, iar celălalt într-a VIII-a. Școala lor se află în București, dar nu vrea să facă public numele sau dacă e de stat ori privată. E conștientă de diferențele de predare dintre școli, mai ales dintre cele din urban și rural. „La bunicii mei la țară am aflat că trei luni copiii de acolo nu au învățat pentru că nu au avut tablete și internet”. 

După ce au trecut în online, spune aceasta, s-a observat efortul profesorilor, care au predat la același nivel ca în clasă. Copiii s-au adaptat ușor, însă observau că e mai bună concentrarea la teste când ești în sală cu profesorul. Au fost la câteva teste la școală, iar cel de-a VIII-a s-a dus inclusiv la simulare și va fi în bancă și la Evaluarea națională. 

„Le-am spus că e singura posibilitate de studiu în această perioadă pandemică. N-am mai trăit așa ceva, faptul că putem să învățăm online și că profesorul vine în fața noastră e o evoluție fantastică a societății și trebuie să profităm de ea”, explică Ioana Moldovan. „Copiii mei au luat de la început în serios școala online, pentru că și eu am făcut asta”.  

A avut grijă și să aibă un program zilnic; de exemplu, se îmbracă în uniformă dimineața, chiar dacă nu mai parcurg drumul până la școală. Nici nu și-au pus „poze cu maimuțe” ca să-și ascundă chipurile la orele de pe internet, cum au făcut alți copii, crede ea, influențați de părinți, care nu voiau să apară pe ecrane, de teamă că ar fi fotografiați sau filmați de cine știe cine.  

Înainte să-și trimită copiii la școală, vrea să-i vaccineze. Și ei, și părinți – deja vaccinați – sunt de acord cu vaccinul. 

Iar Zeno Șuștac, administratorul grupului de Facebook „Părinții elevilor din România”, așteaptă, înainte să-și ducă fiul iar la școală, ca numărul de cazuri la nivel național să scadă mult și să se facă testări relevante în școli, nu „de dragul bifării”. 

 

Fotografie: Pixabay

Medeea Stan

Reporter

Descoperă jurnalismul din 2014 și își dorește să continue măcar până la pensie, adică până prin 2055.

CUVINTE-CHEIE

parinti, elevi, pandemie, clasa, scoala online

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile