Profesorii din Danemarca folosesc aplicații digitale pentru a monitoriza starea de bine a elevilor. Soluția a funcționat în 80% din cazuri

Profesorii din Danemarca folosesc aplicații digitale pentru a monitoriza starea de bine a elevilor. Soluția a funcționat în 80% din cazuri

Elevii din Danemarca sunt în mijlocul unei crize de sănătate mintală: în ultimele câteva zeci de ani, numărul copiilor și tinerilor care suferă de depresie a crescut de șase ori. În căutarea unei soluții, unele școli au apelat la diverse aplicații care evaluează constant starea de bine a elevilor și folosesc algoritmi care identifică problemele concrete, pentru a găsi soluțiile potrivite.

20.07.2023

de Cristina Radu

Peste 1.000 de psihologi din școlile daneze au semnat recent o scrisoare deschisă prin care și-au exprimat îngrijorarea pentru starea de sănătate mintală a copiilor cu care fac terapie. Ei au avertizat că, dacă nu se iau măsuri, „nu mai există nicio speranță să întoarcem acest trend negativ”, potrivit MIT Technology Review, revista Institutului de Tehnologie din Massachusetts.

În Danemarca, unu din patru elevi de clasa a IX-a au mărturisit că au încercat să-și facă rău.

Iar problema este universală. În SUA, de pildă, episoadele depresive au crescut cu aproape 60% în perioada 2007-2017, la fel și rata de suicid în rândul adolescenților. În România, aproximativ 22.000 de copii și tineri trăiesc cu un diagnostic de boală mintală, potrivit Institutului Național de Sănătate Publică, iar suicidul reprezintă a doua cauză de deces în rândul tinerilor cu vârste între 15 și 24 de ani.

Datele depreHUB arată că înainte de pandemia de COVID-19, 2% dintre tinerii care apelau helpline-ul aveau gânduri suicidare. Procentul a crescut în 2021 la 16%.

Aplicațiile găsesc problema, copiii vin cu propuneri de soluții

Cel mai digitalizat stat din Uniunea Europeană, cu 8 milioane de dolari investiți în 2018 în sistemul de învățământ, pentru tehnologie - și alte 7 milioane în 2021 -, Danemarca încearcă acum să folosească acest domeniu pentru a aborda problema afecțiunilor mintale.

Aplicațiile de monitorizare a bunăstării copiilor au luat rapid avânt în ultimii câțiva ani. O astfel de platformă este Woof, care a fost deja implementată în peste 600 de școli din Danemarca. Ea umple un gol important: statul danez face o evaluare în școli despre starea psihică și emoțională a copiilor doar o dată pe an, iar rezultatele vin întotdeauna târziu, astfel că nu le sunt de niciun folos dascălilor. Ei au nevoie de acele feedback-uri în timp real pentru a-și adapta modul de lucru cu elevii, atrag atenția fondatorii Woof.

Elevii sunt frecvent evaluați după niște indicatori ai bunăstării setați în aplicație. Interfața aplicației este un câine care le adresează copiilor mai multe întrebări despre viața lor. Este un fel de test folosit săptămânal. Practic, copiii notează de la 1 la 5 modul în care se simt în acel moment, relația cu familia și alte aspecte ale vieții lor.

Profesorii citesc rapoartele rezultate în aplicație pe întreaga clasă, privind starea psihică și emoțională a copiilor, igiena somnului, performanța academică, activitatea fizică și cum toate astea influențează comportamentul elevilor în general.

Woof analizează, cu ajutorul unor algoritmi, răspunsurile elevilor, și prezintă un fel de tablou al bunăstării la clasă, ca pe urmă să sugereze pe ce aspecte problematice ar trebui să se concentreze clasa. Copiii sunt antrenați apoi de profesori în găsirea unor soluții la problemele respective. De exemplu, dacă aplicația detectează că cei mici au probleme cu somnul, profesorul îi ajută să se gândească la modalități pentru a-l îmbunătăți: să stea mai puțin pe telefoane seara, să mediteze înainte de culcare sau să facă o baie fierbinte. 

Woof a fost lansată în toamna lui 2022 de doi profesori parte din organizația Teach First Denmark, similară Teach for Romania, după ce inițial a fost testată în 30 de școli. În 80% dintre clase s-a observat o îmbunătățire a stării copiilor.

Woof nu este singura platformă de acest fel, și altele sunt folosite de școlile din Danemarca pentru a monitoriza stările psihice și emoționale ale copiilor. 

De altfel, și alte state au optat pentru această metodă. Finlanda și Marea Britanie, de exemplu. Unele școli din SUA merg și mai departe de sondaje: elevilor le sunt supravegheate mailurile, mesajele și căutările pe internet pe laptopurile și PC-urile școlii.

 

*Telverde Antisuicid: Pentru consiliere în situaţii de criză suicidară puteţi contacta Alianţa Română de Prevenţie a Suicidului între orele 19.00 și 7.00 la numărul de telefon 0800 801 200 (apelabil gratuit la nivel naţional din orice reţea) sau oricând prin e-mail la sos@antisuicid.ro.

*Helpline DepreHUB: Pentru sprijin și prim ajutor psihologic puteți contacta hubul antidepresie, primul de acest fel din România, la numărul de telefon 037 445 6420 (apelabil gratuit la nivel național din orice rețea). Linia este deschisă non-stop.

În cazul în care simțiți că sinuciderea este iminentă, apelați de urgență 112.

 

Foto: Shutterstock

Cristina Radu

reporter

A terminat Facultatea de Jurnalism din București și a început să lucreze în presă în 2016, în primul an de studii, la agenția de presă News.ro. Din 2018 învață să vadă poveștile din spatele știrilor, ca reporter Libertatea. Scrie despre oamenii care schimbă câte puțin societatea, despre mediu și animale, și acoperă domeniul administrației publice locale. Îi place Harry Potter, are doi motani răsfățați și crede că locul stafidelor nu este în prăjituri.

CUVINTE-CHEIE

Finlanda aplicatie digital digitalizare elevi

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile