Când înveți ce înseamnă să plagiezi, înțelegi mai limpede cum arată comportamentul imoral în relațiile cu ceilalți, explică Alexandra Zbuchea, prodecan la Facultatea de Management a SNSPA din București. Furtul de idei se întâmplă și dincolo de ușile spațiului academic, în corporații, de pildă. Educația, însă, crede ea, poate schimba acest obicei. Profesoara jurizează proiectele înscrise la secțiunea Educație, în competiția Galei Societății Civile din acest an. Inițiative despre furtul intelectual încă nu sunt, însă ONG-urile găsesc soluții pentru multe altele care contribuie la binele comunității.
Profesorii din toate unitățile de învățământ pot urma, începând de luna viitoare, un curs online format din trei module în care vor învăța cum să evalueze starea unei victime și cum să acorde primul ajutor în caz de urgență. Peste 70.000 de români mor anual pentru că nu primesc la timp primul ajutor, potrivit programului România în siguranță. Luna trecută, o elevă de 14 ani din Cluj a murit după ce s-a înecat cu un jeleu la școală și nimeni din jurul ei nu a știut să aplice manevra Heimlich.
Educatorii trebuie să îi încurajeze pe băieți – copii sau adolescenți – să își exprime vulnerabilitățile și să scape de prejudecăți. Violența nu face parte din identitatea masculină, subliniază cercetătorii, deși această idee a rămas înrădăcinată în viziunea multor tineri. Rezolvarea conflictelor prin violență sau dezvoltarea unei imagini de „dur” nu ar trebui să mai facă parte din educația băieților.