Editorial. De ce trebuie să respectăm programa școlară

Editorial. De ce trebuie să respectăm programa școlară

Pot profesorii să se abată de la ceea ce spune programa școlară că pot preda doar pentru că „elevii ei sunt fericiți atunci când îi învață lucruri noi”? Profesorii Monica Halaszi și Horia Corcheș deschid această dezbatere și vin cu șapte argumente care susțin că este importantă urmarea programei pentru a asigura coerență și unitate în învățare.  

27.09.2023

de Monica Halaszi și Horia Corcheș

Recent, am avut o experiență generatoare de disconfort, pentru că de obicei le evit. Evit să intru în polemici pe rețelele sociale, să comentez sau să atrag atenția cuiva, dacă mi se pare sau chiar știu că este în eroare, pentru că de cele mai multe ori nu rezolvi nimic cu astfel de încercări. Cel mult creezi tensiuni, conflicte și atragi energii negative asupra ta, prin emoțiile de joasă vibrație pe care ți le produc aceste contre. De pildă, un principiu al meu de la care nu mă abat este chiar și să nu răspund la comentariile apărute la articole pe care le semnez, mai ales pe paginile oficiale ale publicațiilor în care apar. Chiar dacă uneori sunt comentarii agresive, malițioase și răuvoitoare.

De data aceasta, însă, nu m-am abținut. Pe un grup de profesori dintr-o rețea, cineva postase, prin distribuirea propriei postări de pe un alt grup, care avea în titulatură meditațiile, un fel de schemă de abordare a unor conținuturi de limbă și literatură română vizând ciclul gimnazial. Dacă ar fi fost pur și simplu o schemă care conținea erori, m-aș fi abținut să comentez. Dar m-a izbit faptul că profesoara, un cadru didactic tânăr, propunea un demers didactic pornind de la concepte care nu se mai află în programele școlare pentru gimnaziu. Concepte de teoria literaturii, genul epic, schița, demonstrație de apartenență a unui text literar la specie și la gen. M-am uitat puțin pe paginile pe care activa doamna profesoară și am văzut că era foarte activă, posta sistematic astfel de scheme, unele în acord cu programa școlară, altele nu. Sigur, o profesoară care voia să câștige imagine și notorietate, aflată încă la început de drum, dar foarte determinată. Dacă aș fi fost colegul ei de catedră sau mentorul ei didactic, i-aș fi explicat personal, într-o discuție față în față, de ce nu mereu ceea ce propune ține de corectitudinea profesională și aș fi încercat să îi schimb percepția prin argumente aduse în cadrul dialogal școlar. Dar nu sunt în această poziție, astfel încât am comentat, întrebând de ce oare își intoxică elevii cu demersuri didactice și concepte de specialitate care nu se află în programa școlară. Răspunsul a fost ironic, „nu aveam ce face”, dar apoi, la observația mea că un astfel de răspuns nu evidențiază profesionalism, s-a arătat iritată, afirmând că sunt singurul care „s-a luat de ea”, că elevii ei sunt fericiți atunci când îi învață lucruri noi. N-am continuat dialogul, pentru că nu am timp (fizic și emoțional) să dezvolt astfel de polemici online, dar mi s-a părut că este o problemă care merită o abordare mai largă, cu vizibilitatea pe care o dă un articol. De aceea îl scriem, acum, deși am mai abordat problema și în trecut.

De ce este important să respectăm programa școlară?

Un răspuns simplu este fiindcă pentru aceasta suntem plătiți. 

Un alt răspuns simplu ar fi și faptul că noi, în calitate de profesori, avem o responsabilitate asumată prin fișa postului, acolo unde se spune că suntem obligați să respectăm reglementările curriculare în vigoare. Depășirea programelor școlare cu informații care nu sunt în acestea, nici măcar sugerate, anacronice, înseamnă nerespectarea fișei postului, malpraxis, nereguli în îndeplinirea sarcinilor de serviciu. Dar să zicem că acest răspuns este unul prea tehnic și „omoară creativitatea” și libertatea de exprimare a profesorului. Oare ar mai fi și alte argumente? Noi credem că da. 

Respectarea programei școlare asigură coerența în predare. Programa este un document bine structurat, dezvoltat de experți în domeniu, care definește obiectivele de învățare pentru fiecare nivel școlar și conduce spre realizarea profilului de formare al absolventului. Că ne place sau nu, cei care l-au gândit au probabil destulă cuprindere științifică și didactică, respectiv o viziune de ansamblu, sistemică. Atunci când profesorii urmează această programă, toți elevii au oportunitatea de a învăța aceleași concepte și și de a-și forma aceleași competențe, respectiv abilități esențiale, în același timp. Acest lucru creează un cadru comun de înțelegere și ajută la evitarea discrepanțelor în cunoștințele elevilor. Eliminarea unor concepte, prezente în programele anterioare, vine, în mod logic, ca urmare a unei schimbări de viziune curriculară, științifică și didactică. Actualizarea regulată a programelor școlare se face pentru a reflecta schimbările în cunoaștere și în dinamica societății. Respectarea programei contribuie la stabilitate și continuitate în procesul de predare-învățare. Profesorii care adaugă informații care nu se află în programă pot crea confuzie și nesiguranță în rândul elevilor și colegilor de clasă. Faptul că eu, ca profesor, ignor această programă și aleg să predau concepte din vechea programă, este o dovadă a faptului că eu nu înțeleg filosofia acestor dinamici curriculare. 

Respectarea programei școlare facilitează evaluarea eficientă. Dacă profesorii depășesc programa, evaluarea unitară devine mai dificilă, deoarece nu există un cadru clar pentru a măsura progresul și înțelegerea elevilor. Prin urmare, respectarea programei ajută la asigurarea unei evaluări corecte și consistente. În cazul în care programele ar fi însoțite de criterii de evaluare și teste standardizate care ar măsura nivelul de înțelegere al elevilor, cum ar trebui și cum se spune că se va face, depășirea programei ar genera o evaluare lipsită de eficacitate și de coerență.

Pe de altă parte, pentru fiecare an de studiu, există o cantitate limitată de timp disponibilă pentru predare și învățare. Respectarea programei școlare este esențială pentru a se asigura că toate subiectele și conceptele prevăzute sunt acoperite în mod adecvat.

Depășirea programei cu informații suplimentare poate duce la neglijarea unor subiecte importante sau la prea puțin timp alocat pentru înțelegerea profundă a acestora, pentru formarea competențelor către care converg acestea.

Nu în ultimul rând, respectarea programei școlare ajută la pregătirea elevilor pentru examenele naționale, care pot avea un impact semnificativ asupra viitorului lor academic și profesional. Profesorii au responsabilitatea de a se asigura că elevii au cunoștințele și abilitățile necesare pentru a obține rezultate bune în aceste evaluări, construite în acord cu programele în vigoare, nu cu impresiile unor profesori sau cu programe școlare ieșite din uz.

Ca să conchidem, respectarea programei școlare este esențială pentru asigurarea unei educații coerente și eficiente. Aceasta oferă un cadru bine definit pentru predare și evaluare, asigură acoperirea subiectelor importante și contribuie la pregătirea elevilor pentru viitorul lor academic și profesional. Profesorii joacă un rol determinant în implementarea acestei abordări și în asigurarea succesului elevilor. Prin respectarea programei școlare, se creează o bază solidă pentru dezvoltarea cunoștințelor și formarea competențelor, pregătindu-i pentru provocările reale ale vieții lor profesionale și personale de mai târziu.

Încheiem cu o întrebare. Cum ar fi dacă, mergând la restaurant am comanda ceva din meniu, iar când ar veni comanda ni s-ar aduce o porție minusculă din ceea ce am comandat, iar alături am primi vreo trei-patru farfurii cu alte porții de mâncare, inexistente în meniu, pentru care, firește, va trebuie să plătim? Oare am fi fericiți?

Profesori de Școala 9


„Profesori de Școala 9” este o rubrică bilunară scrisă de Monica Halaszi și Horia Corcheș.

Monica Halaszi lucrează în domeniul educației de 30 de ani. Predă limba și literatura română, este autoarea unor programe și manuale școlare, formator național și inițiatoarea concursului „Lectura ca abilitate de viață”. A publicat articole pe teme de educație în Dilema veche și în Tribuna învățământului. Și-ar dori ca școala românească să se recredibilizeze, iar vocea profilor să conteze cu adevărat. Nu crede că i s-ar fi potrivit o altă profesie, urăște când i se spune că este dascăl și și-ar dori să călătorească mai mult. Și fiindcă îi place să analizeze diverse aspecte din domeniul educației, s-a decis să scrie despre ele.

Horia Corcheș este prof de română. A fost prof și la țară, și la tehnologice, și la colegii de top. Este autorul romanului pentru copii „Istoria lui Răzvan”, al romanului „Partaj”, dar și al altor proze scurte sau poezii. Scrie săptămânal în revista Dilema veche. Ca profesor, îi place să transforme predarea clasică a limbii și literaturii române într-una mai prietenoasă. A scris manuale școlare, diverse auxiliare didactice, este membru în varii comitete și comiții, dar îi place, în egală măsură (cel puțin...) să se dea cu bicicleta, să meargă la sală, să stea la soare pe plajă sau să citească în balcon. 

 

CUVINTE-CHEIE

programa scolara, respectarea programei scolare

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile