
Sunt lucrător de tineret. Visez să fac lumea un loc un pic mai bun pentru copii și tineri, pornind de la lucruri simple: hârtie igienică la toaletă, acces la joacă și la sport, profesori empatici dătători de aripi. Văd în fiecare copil un om cu potențial extraordinar și muncec să vadă asta și ceilalți.

Cea mai mare grevă a profesorilor din ultimii 18 ani: trei săptămâni, în buza examenelor naționale, în care profesorii au ieșit în stradă în număr mare, într-o solidaritate fără precedent. Din iulie, a intrat în vigoare noua lege a educației, după 7 ani de dezbatere a proiectului „România educată”, pe baza căruia a fost dezvoltată. Apoi, după publicarea rezultatelor la testările internaționale PISA, în care România nu a scăzut, dar nici nu a săltat vreun pic rezultatele, o nouă dezbatere generală despre ce facem cu învățământul a scuturat societatea românească. A fost un an plin și cu multe provocări, pe care colegii noștri fotoreporteri Dumitru Angelescu, Vlad Chirea și Eli Driu l-au surprins în fotografiile lor. Vă prezentăm o selecție de 15 imagini ale anului educațional 2023.
În prima săptămână la catedră a vrut să-și dea demisia dintr-o școală unde, ca să chiulească de la ore, elevii o încuiau pe directoare în clasă. A rămas, gândindu-se la avantaje. A crezut că va avea mai mult timp liber, dar a ajuns să lucreze și în weekend. A întâlnit adesea părinți care veneau direct și îi cereau note mari pentru copiii lor, că „nu are oricum nevoie decât de diplomă”. Și directoarea școlii punea presiune pe ea să dea note mai bune. A devenit parte dintr-o anchetă DIICOT pentru descoperirea furnizorilor de substanțe care ajungeau la elevi. Este experiența a patru ani la catedră pentru o profesoară care a plecat în mediul privat. „Eu nu am putut să fiu profesor, psiholog, psihiatru, polițist, contabil, secretar și agent de pază simultan.”
În timp ce roverul Perseverence trimite imagini de pe Marte, școala românească se scormonește de tablete ca toți elevii să participe la ore în timpul pandemiei. Iulia Măndășescu, profesoară pentru învăţământul special și profesor MERITO, observă într-o analiză pentru Școala 9 ce distanță ca de la cer la pământ avem de parcurs în școala românească. Dar nu privește fatalist situația, ci plină de speranță. Știe că în România sunt în continuare cadre didactice care îi învață pe copii să țintească tot mai sus, până la stele.