Cum te ajută memele să înțelegi generația Z

Cum te ajută memele să înțelegi generația Z

Dacă ai peste 30 de ani, te amuză din când în când. Sau te scot din minți pentru că nu știi exact care e treaba cu ele. Când te prinzi, treaba se schimbă. Memele au ajuns un teritoriu de luptă între zoomeri și boomeri. Ne-am propus să căutăm pacea între generații și să facem lumină în subiect.

19.06.2020

de Oana Oprea

Ce sunt memele?

O memă este o imagine sau un scurt video, însoțite de un text, care devin virale pe o anumită platformă sau într-o anumită comunitate. Nu este ceva nou dacă ne gândim la bancuri sau la bulele din „Academia Cațavencu”, însă acum ideea de a crea meme este atât de mainstream, încât a format o întreagă cultură în jurul ei. Așa că, pe măsură ce memele intră în cultură populară și intervin în modul în care comunicăm unii cu alții, este esențial să fim deschiși în a afla mai multe despre ele pentru a ne înțelege mai bine copiii, elevii, frații mai mici sau noua generație în general.

Ce este cultura memelor?

De la meme la o adevărată cultură a lor s-a ajuns în momentul în care ele au reușit să treacă din online în offline. Deși se răspândesc la nivel micro, impactul lor este macro. Memele nu mai sunt de multă vreme simple imagini amuzante care se nasc, trăiesc și mor pe rețelele sociale, ci au devenit o parte comună din viață socială a oamenilor, făcându-și loc în discuțiile de zi cu zi. Așa s-a ajuns ca, până și la fiecare postare de bună dimineața cu cafeluță, sclipici și cele mai bune urări, să ne putem uita ca parte dintr-un fenomen social care are potențialul de a crea grupuri cu un umor foarte specific și de a populariza anumite subiecte și comportamente. Vezi pagina de Facebook Buna Dimineata, care a strâns peste 120.000 de pasionați de cafeluțe și gânduri bune.

 

Trei lucruri pe care trebuie să le știi despre meme

Un prim lucru ar fi acela că toate memele funcționează pe bază de formate, adică pe niște structuri predefinite care devin punct de plecare în a crea tot felul de variante. Aceste structuri pot fi poze, secvențe din filme sau realitate, legate de un subiect, de o expresie, de un eveniment sau un context anume. Practic, așa și ajung să se viralizeze. Odată ce există un format ușor de adaptat, nu durează mult ca acesta să fie preluat și răspândit în toate variantele posibile. Așa s-a întâmplat, de exemplu, cu explozia de meme cu personajul Baby Yoda, odată cu lansarea „Star Wars - The Mandalorian”.

Un al doilea lucru se referă la faptul că memele expiră rapid pe internet. Cele mai multe meme nu ajung să trăiască mai mult de câteva zile în online. Așa că nu este suficient să înțelegi o singură memă că să consideri subiectul încheiat. Uneori, să nu știi o memă este mai bine decât să o folosești prea târziu. Pe bune, gata cu memele cu minioni.

De cele mai multe ori, când o memă devine suficient de cunoscută, este preluată de branduri, cum s-a întâmplat, de exemplu, cu formatul „mă neliniștește teribil”, care a ajuns pe feed-ul tuturor.

Momentul în care o memă devine cu adevărat supraexpusă este atunci când ajunge pe Facebook, unde suferă o moarte înceată și dureroasă.

De regulă, memele se nasc pe Instagram, Twitter, Reddit sau Tik Tok și, atunci când ajung pe Facebook, deja sunt considerate neamuzante, căci au devenit mult prea mainstream. Memele neamuzante sunt unul dintre motivele pentru care tinerii nu prea mai stau pe Facebook, ci s-au îndreptat spre platforme precum Instagram și Tik Tok, unde atmosfera este mai personală sau intimă, sunt mai mulți tineri și se simt mai confortabil să distribuie și să posteze și cele mai dubioase meme, fără să fie întrebați de profesori sau mătuși ce înseamnă.

Un al treilea lucru bine de știut despre meme este faptul că, pentru tineri, acestea reprezintă o modalitate de a face față realității prin umor. Indiferent de cât de sensibil este subiectul, cât de amuzant sau tragic, memele sunt modul prin care problema este diminuată, devenind astfel mai ușor de controlat sau de înțeles. Așa s-a ajuns ca lucruri grele precum depresia și anxietatea să se „normalizeze” prin meme și să înceapă discuțiile publice despre importanța sănătății mentale.

Tot prin meme este evidentă și diferența dintre generații în ceea ce privește canalele de preluare a informațiilor. Dacă tinerii stau mare parte din zi pe rețelele sociale, nu înseamnă că nu sunt la curent cu ce se întâmplă în lume. Sunt, dar prin alte mijloace.

De aceea, memele pot oferi o deschidere părinților pentru a vorbi adolescenților despre subiecte mai serioase, precum pandemia sau importanța votului. Un exemplu bun este pagina de Facebook USR Tineret, care folosește meme ca să ofere informații politice într-un mod fun și mai ușor de înțeles.

 

De unde le apuci?

Fiecare memă ascunde câte un insight despre Generația Z. Este adevărat, simțul umorului la zoomeri este mai greu de înțeles, uneori umorul este chiar absurd, cum o să vezi, de exemplu, pe contul de Instagram @deepfriedmemesonly, așa că nu trebuie să sperie pe nimeni faptul că nu toate memele sunt ușor de înțeles. Ceea ce este important este faptul că acestea oferă ocazia de a-i cunoaște mai bine, de a vedea la ce reacționează, ce referințe au și ce fel de subiecte abordează. Dacă treci rapid prin conturile de Instagram @Jokezar, @Memezar, @Pubity, @Kalesalad, @todayyearsold, @memequeen sau @meme_appetit, poți să îți faci ușor o idee de ansamblu. Memele nu ar trebui să fie un impediment în a înțelege noua generație și un alt motiv de a ne îndepărta de ea. Pot fi un punct comun între generații pentru că, indiferent de vârstă, toți avem acces la social media și avem propriile meme și referințe. Și dacă nu un râs sănătos ne aduce mai aproape, atunci ce?

Ilustrație: Shutterstock

Oana Oprea


Digital Strategist - spune în PowerPoint brandurilor ce să facă în social media. Pasionată de internet, digital, modă și oameni așa cum sunt ei.

CUVINTE-CHEIE

meme

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile