Educație pentru viață
- Și în ipoteza în care educația pentru sănătate sau sexuală ar deveni materie obligatorie, ați vedea-o ca o materie separată sau mai degrabă introdusă ca un modul la biologie?
- Eu cred că este nevoie de o materie care să cuprindă și aspecte sociale, și aspecte psihologice și pe cele de anatomie. O materie legată de educație pentru viață, i-aș spune eu, care să cuprindă și partea de moral, de etică, de estetică și de sănătate. Ar trebui să avem și susținerea sau cererea părinților. Pentru că și dumnealor se confruntă cu generațiile de acum cu multe probleme.
- Cum e să predai educație pentru sănătate?
- Noi avem încă din 2004 o programă foarte bine redactată pentru educația pentru sănătate, revizuită foarte decent și adaptată pentru momentele astea. Dar, din păcate, orele acestea sunt opționale.
Eu am avut ocazia să predau educație pentru sănătate la clasele de uman, la clasele a XI-a și a XII-a. Erau patru module care se refereau la sănătatea reproducerii și familiei, la consumul și abuzul de substanțe toxice, la valori umane, violență, abuz, accidente. Și la fiecare nivel erau propuse teme pe care puteam să le abordăm sau puteam să facem altele. Dar mie mi s-au părut potrivite cele din programă și chiar le-am parcurs cu seriozitate.
La primul curs de genul mă așteptam să fie refractari, să facă glume, dar au fost foarte serioși și chiar au pus multe întrebări. Și atunci am zis că este un domeniu care trebuie dezvoltat și aprofundat.
Discuțiile delicate te pot apropia de elevii tăi
- Ați spus că atunci când predați educație pentru sănătate vă așteptați ca elevii să râdă. Dumneavoastră cum reacționați atunci când îi vedeți pe elevi că se amuză la lecțiile legate de asta?
- Cu o glumă pe aceeași temă. La clasă trebuie să fii cu garda sus, dar cu respect față de elevi.
- Ce le-ați spune profesorilor care se simt chiar ei jenați să abordeze genul acesta de subiecte?
- Cu o pregătire temeinică a subiectului înainte, o lecție nu are cum să intimideze un profesor. Să se gândească că ar putea chiar să își apropie mai mult elevii discutând lucruri mai delicate cu ei. Poate că unii acasă nici nu pot să deschidă gura pe subiectul respectiv.
- S-a întâmplat vreodată în anii în care ați predat să vină elevii la dumneavoastră cu situații personale de tipul: am făcut sex neprotejat, ce pot să fac?
- Da, dar nu fete. De la un băiat căruia i-am dat sfatul cel mai bun, să consulte medicul.
În seria REZOLVAT pe tema educației sexuale mai poți citi și despre imaginea de moment, ce înseamnă educația sexuală și ce rezultate concrete are, cu soluții de la două ONG-uri cu experiență în România, cum, când și de ce ar trebui părinții să vorbească deschis cu copiii lor despre sex și sexualitate, de ce educația sexuală trebuie să fie predată înainte ca elevii să-și înceapă viața sexuală, povestea ONG-ului Sexul vs. Barza, menstruație și sexualizarea ei. Și pentru zilele când to do-ul e o listă mult prea lungă, poți asculta podcastul REZOLVAT pe Spotify Școala9.
Echipa de proiect:
Coordonator de temă: Cristina Radu
Jurnaliști: Cristina Radu, Andreea Archip, Raluca Cristea
Ilustrații: Simina Popescu
Imagine: Sorin Grigoreanu
Montaj: Bogdan Pîrlea
Dacă aveți o sugestie de articol, temă pe care să o abordăm sau o observație legată de acest material, vă rugăm să ne scrieți pe adresa scoala9@fundatia9.ro.