Într-o sală de grădiniță, opt copii așteaptă să vadă ce se află într-o cutie pe care le-a pregătit-o educatoarea lor. „Ce suntem noi? Oameni, exploratori”, spune educatoarea, în timp ce îi dă fiecăruia câte un pahar în care urmează să adune comori din jurul clădirii în care se află grădinița.
Exploratorii pleacă tropăind afară, să strângă frunze, flori, mere, struguri, pietricele și alte „comori”.
„Noi, adulții, făcând tot felul de lucruri în locul lor, le facem un deserviciu”
„Problema e că multă lume vede grădinița ca un loc de joacă și nu ca un spațiu de învățare. Mi-aș dori să vorbim mai mult despre cum se întâmplă învățarea la grădiniță și că dacă nu vin la grădiniță se pierde un start important, iar acest lucru îl pot confirma și colegii de la clasa pregătitoare. Mulți dintre copii nu au dezvoltată motricitatea fină. Nu știu să țină pixul în mână sau să taie cu o foarfecă”, crede Mălina Flocea, manager profesori la Teach for Romania.
Sunt multe lucruri care se fac la grădiniță pe care inclusiv unii părinții nu le înțeleg. „De ce decupăm sau învățăm să facem un colier de mărgele? Pentru că au copiii nevoie să-și dezvolte motricitatea fină, ca apoi să poată scrie. De ce sărim la grădiniță? Pentru că ei au nevoie să-și dezvolte musculatura grosieră. De ce punem atâtea întrebări și explorăm? Ca să-și dezvolte gândirea critică și vocabularul”, explică Mălina.
Foarte important e și comportamentul social, să învețe de mici să lucreze în echipă, să fi disciplinați, să se joace fără să se lovească. De asemenea, la grădiniță sunt încurajați să facă lucruri pentru a se simți utili. „Noi, adulții, făcând tot felul de lucruri în locul lor, le facem, de fapt, un deserviciu. Trebuie doar să-i sprijinim acolo unde este nevoie”, mai spune tânăra.
E important și ca educatorii să-i expună pe copii cât mai mult în clasă la imagine și text. Chiar dacă încă nu știu să scrie sau să citească, să poată face diferența între cele două.
Reguli impuse „cu fermitate, dar spuse cu blândețe”
Despre „documentul de căpătâi” al educației la grădiniță, adică Curriculum pentru educație timpurie și Repere fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie, spune că e bine formulat, doar că nu se lucrează suficient pe baza sa. De exemplu, copiii de grădiniță ar trebui scoși mai des afară, unde trebuie să învețe să respecte reguli, care le sunt impuse „cu fermitate, dar spuse cu blândețe”.
Un copil care nu merge la grădiniță ar pierde partea de literație, are un vocabular precar și nu reușește să construiască propoziții legate, care să fie coerente. De asemenea, aceștia învață să scrie mai greu decât ceilalți.
„Minunat” sau „extraordinar” sunt cuvinte „exagerate” pentru un copil
Un educator trebuie să fie foarte atent atunci când își alege cuvintele. De asemenea, relația profesor-elev este foarte importantă în această perioadă și nu trebuie să fie de tipul „educatorul știe tot, el dă informațiile copilului”, ci trebuie să le dea impresia că sunt la același nivel, află informațiile și construiesc răspunsurile la întrebări împreună.
Mai mult, trebuie să apară și întrebări suplimentare, copiii să fie întrebați cum și-au dat seama de un lucru, să analizeze și să cerceteze fiind ghidați de educator.
Potrivit mentorului de la Teach for Romania și partea de motivație este foarte importantă. „De multe ori se dă un feedback exagerat și se folosesc cuvinte precum minunat sau extraordinar. Cu aceste cuvinte nu se construiește nimic.